نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سه نفر در استان قزوین به اتهام قتل اعدام شدند

20-اکتبر-2011

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: خبرگزاری فارس گزارش داده است که حکم قصاص سه نفر که متهم بودند یک نفر را در آبیک به قتل رسانده بودند، صبح امروز اجرا شده و این سه تن اعدام شده‌اند.

 

صادقی نیارکی با اعلام این خبر عنوان کرد: «برابر مقررات دادگاه کیفری استان و بر اساس تقاضای قیم حکم قصاص صادر شد ولی از آنجا که سه نفر اقدام به قتل یک نفر گرفته‌اند بنابراین اولیای دم باید به هر سه نفر دو سوم دیه یک نفر را پرداخت می‌کردند که این کار نیز انجام شد و در نهایت حکم قصاص صبح امروز به اجرا درآمد.»

 

دادستان قزوین پس از اجرای حکم در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: سال ۸۵ خانواده‌ای با مراجعه به پلیس از فقدان فرزندانشان خبر دادند که پلیس نیز بررسی‌های لازم را انجام داد و در نهایت یک روز پس از اعلام خانواده مذکور خودروی ۲۰۶ مقتول به صورت سوخته پیدا شد.

 

اسماعیل صادقی نیارکی افزود: پس ۵ تا ۶ ماه چوپانی جسدی را پیدا کرد و در بررسی مأموران پلیس و تحقیقات قاضی پرونده مشخص شد که جسد مربوطه متعلق به همان فرد مفقود شده است که در نهایت بررسی پرونده با ابعاد دیگری ادامه پیدا کرد.

 

وی ادامه داد:‌ جسد مقتول که فردی ۳۰ ساله بود در حال پیدا شد که قاتلان با ضربات پی در پی چاقو و چوب و حتی خفه کردن وی را به قتل رسانده بودند و در حقیقت بررسی وضعیت ظاهری مقتول حکایت خشونت در قتل داشت و این خشونت از حد متعارف بیشتر بود.

 

دادستان قزوین خاطر‌نشان کرد: بررسی پرونده در نهایت به شناسایی‌ افرادی که آخرین تماس‌ها را با مقتول داشته‌اند، شد که در تحقیقات به عمل آمده افراد مظنون مورد بازجویی قرار گرفتند و در نهایت ۳ نفر مظنون اصلی شناسایی و تحقیقات از این ۳ نفر ادامه پیدا کرد که با بررسی‌های پرونده و ارائه ادله از سوی قاضی هر ۳ متهم به قتل مقتول اعتراف کردند.

 

وی تصریح کرد: مقتول دارای ۲ دختر ۴ و ۶ ساله است و از آنجا که پدر و مادرش نیز فوت کرده بود دارای اولیای دم نبود و فرزند وی اولیای دم صغیر بودند در نتیجه برادر مقتول به عنوان قیم این دو بچه تقاضای قصاص را از دستگاه قضایی ارائه کرد و از طرفی این دو بچه به واسطه آنکه اقوام مادرشان در خانه از کشور سکونت داشت طی یکی دو سال اخیر در خارج از کشور مقیم شده‌اند، ‌بنابراین پرونده با پیگیری‌های برادر مقتول به عنوان قیم قانون مورد پیگیری قرار گرفت و در نهایت حکم مربوطه صادر شد.

 

با احتساب این سه مورد اعدام که در روز جاری صورت گرفته است، بر اساس گزارش‌های ثبت شده در کمیته ضد اعدام و مجازات مرگ در خانه‌ حقوق بشر ایران از ابتدای سال جاری تاکنون منابع رسمی جمهوری اسلامی ۱۷۰ مورد و منابع غیررسمی ۵۶ مورد اعدام را گزارش کرده‌اند. در مجموعه از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا امروز ۲۲۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند. شانزده تن از این افراد مرتکب قتل شده و اجرای حکم آن‌ها به خاطر قصاص بوده است.

برچسب ها:

زندانیان