نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شرح یازده زندانی سیاسی بند ۳۵۰ از “پنج شنبه سیاه” در اوین

21-آوریل-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: یازده تن از زندانیان بند ٣۵٠، که در پی بازرسی خشن موسوم به “پنج شنبه سیاه” در اوین، به انفرادی منتقل شده بودند، ضمن شرح نحوه ضرب و شتم و توهین توسط مسئولان زندان و گارد ویژه، آخرین وضعیت خود را اطلاع دادند.

به گزارش کمپین صلح فعالان در تبعید، صبح روز پنج شنبه، ٢٨ فروردین، عده ای از مسئولان با همراهی گارد زندان به بند ٣۵٠ وارد شدند و اطاقهای بند را به هم ریختند و ضمن ضرب و شتم شدید زندانیان سیاسی، تعداد ٣٢ زندانی را به انفرادی ٢۴٠، منتقل کردند. 
یازده زندانی که اکنون به بند ٣۵٠ بازگشته اند، روایت “پنج شنبه سیاه” را بصورت یکسان شرح می دهند که چکیده آن به شرح زیر است:

غلامرضا خسروی: او مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. بر اثر کوبیده شدن به دیوار در حالی که با چشم بند و دست بند امکان حفظ تعادل نداشته، سرش شکسته است و خونریزی شدید پیدا کرده بود.
او را از تونل سربازان گذرانده و تا زمان سوار شدن بر مینی بوس تحت ضربات باتوم بوده است. پس از انتقال به بند ٢۴٠ نیز سر و سبیل او را به نحو توهین آمیزی تراشیدند.

جواد فولادوند: با دستبند و چشم بند به دیوار کوبیده شده و تا سوار شدن بر مینی بوس با باتوم مورد ضرب و شتم قرا گرفته بطوریکه سرش شکسته است و در تمام بدن وی آثار ضرب و جرح دیده می شود.
او در حالیکه وضعیت وخیمی داشت به انفرادی ٢۴٠ منتقل شد و نهایتا به نحو توهین آمیزی سر و سبیل اش را تراشیدند.

رضا اکبری منفرد: ضرب و شتم با باتوم توسط سربازان که با چشم بند و دست بند بوده و منجر شکستگی سر شده. سر و سبیل وی را پس از ورود به بند ٢۴٠ به نحو توهین آمیزی تراشیدند.

مجید اسدی: ضرب و شتم با باتوم در وضعیت چشم بند و دست بند. او را با سری شکسته، و با رکیک ترین الفاظ به سلول انفرادی منتقل کردند. سر و سبیل او را پس از ورود به ٢۴٠ به نحو توهین آمیزی تراشیدند.

مهرداد آهنخواه: ضرب و شتم با باتوم در وضعیت چشم بند و دست بند. او را با سری شکسته، و با رکیک ترین الفاظ به سلول انفرادی منتقل کردند. سر و سبیل او را پس از ورود به ٢۴٠ به نحو توهین آمیزی تراشیدند.

محمد داوری: ضرب و شتم با باتوم در وضعیت چشم بند و دست بند. او را با سری شکسته، و با رکیک ترین الفاظ به سلول انفرادی منتقل کردند. سر و سبیل او را پس از ورود به ٢۴٠ به نحو توهین آمیزی تراشیدند.

اسدالله هادی: او به تازگی و پس از یک عمل جراحی قبلی سخت، از بیمارستان ومرخص شده و در پرونده پزشکی او تاکید شده که هرگونه استرس و دلهره برای او بسیار خطرناک است ولی وی نیز مانند سایرین با باتوم مورد حمله قرار گرفت.
او را پس از فحاشی اولیه، با چشم بند و دست بند از تونل سربازان گذرانده و به بند ٢۴٠ منتقل کردند.
او در سلول انفرادی حالش بهم خورده و پس از سه روز با توجه به حال وخیمش به بند ٣۵٠ بازگردانده شد.
گفته میشود که این زندانی مسن، در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و باید به بیمارستان منتقل شود ولی از اعزام وی به بیمارستان خودداری می شود.

سهیل عرب: دقیقا همانند سایر زندانیان به بند ٢۴٠ سلول انفرادی منتقل شد.

امیر قاضیان: مورد ضرب و شتم قرا گرفته و سر او را تراشیدند و با فحاشی به سلول انفردی منتقل کردند.

دکتر اسدالله اسدی: او تنها یک روز قبل از “پنج شنبه سیاه” و یک روز پیش از عمل جراحی در بیمارستان طالقانی، به علت بیماریهایی که در زندان برایش بوجود آمده بود، به زندان بازگردانده شده بود.
او نیز مورد ضرب و شتم با باتوم با وضعیت چشم بند و دست بند، قرار گرفته و به بند ٢۴٠ منتقل شد و مو و سبیلش را تراشیدند.

اصغر قطان: او که به بیماریهای زیادی از جمله سرطان،مبتلا است، نیز مورد مورد ضرب و شتم قرار دادند.

منابع مطلع به این کمپین اطلاع دادند که اعتصاب زندانیان که از روز پنج شنبه آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

اسامی برخی از بانیان سرکوب روز پنج شنبه نیز به شرح زیر است:
قبادی رئیس حراست زندان اوین
خطیبی معاون حراست زندان اوین
سرهنگ امانی
صفا که پسرخواهذ سرهنگ امانی می باشد
آقایی تحت مسئول سرهنگ امانی
علیزاده تحت مسئول سرهنگ امانی
حسینی یگان حفاظت زندان
جواد مومنی معاون زندان اوین
رشیدیان رئیس زندان اوین
سربازان گارد

زندانیان