نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شلاق و اخراج از کشور؛ حکم نهایی دو تبعه خارجی متهم به آزار توریست فرانسوی

31-ژانویه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دو جوان افغانستانی که به اتهام «آزار و اذیت توریستی فرانسوی» در فرحزاد بازداشت شده و حتی تا یک‌قدمی چوبه دار نیز پیش رفته بودند با بخشش قربانی پرونده، در آخرین دور از رسیدگی به پرونده‌شان از اتهام تجاوز به عنف تبرئه و از بابت زنا محکوم شدند. این افراداز بابت اتهامات مطروحه هر یک به ۱۰۰ ضربه شلاق و اخراج از کشور محکوم شدند.

به گزارش همشهری، ۲۸شهریور سال‌۹۴ زن ۲۳ساله فرانسوی که فارغ‌التحصیل رشته مردم‌شناسی بود و به‌تازگی برای کوهنوردی به ایران آمده بود، به‌تنهایی راهی ارتفاعات فرحزاد شد. با تاریک شدن هوا او به یک باغ گردو که ۴کارگر افغان در آنجا بودند رفت. کارگران از او با چای و غذا پذیرایی کردند و از وی خواستند به‌دلیل تاریک بودن هوا و خطر حیوانات درنده شب را در آنجا بماند اما هنگام خواب ۳نفر از کارگران، زن فرانسوی را مورد آزار و اذیت قرار دادند تا اینکه یکی دیگر از کارگران، این زن را نجات داد.

ساعتی بعد با شکایت توریست فرانسوی تلاش‌ها برای دستگیری متهمان آغاز شد اما آنها به مکان نامعلومی گریخته بودند. بررسی‌ها نشان می‌داد ۳نفر از متهمان به سوی مرز افغانستان گریخته‌اند. به این ترتیب مأموران چند روز بعد موفق شدند آنها را دستگیر کنند. همه شواهد و مدارک ازجمله گزارش پزشکی قانونی و نمونه دی‌ان‌ای از آزار و اذیت توریست فرانسوی توسط ۲جوان افغانستانی حکایت داشت. با این حال وقتی آنها در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند اتهام‌شان را انکار کردند. با وجود این قضات دادگاه آنها را مجرم شناخته و به اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم کردند. همچنین فردی که آنها را فراری داده بود به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

بخشش در دقیقه‌ ۹۰

این رأی با اعتراض متهمان به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد اما پیش از آنکه قضات دیوان نظر خود را درباره حکم دادگاه اعلام کنند وکیل مدافع توریست فرانسوی به دادگاه رفت و اعلام کرد موکلش نسبت به متهمان اعلام گذشت کرده است. او گفت: “وقتی موکلم فهمید که چه مجازاتی برای متهمان درنظر گرفته شده است تصمیم گرفت آنها را ببخشد”. به این ترتیب قضات دیوان با وارد دانستن ایراداتی در رای، حکم دادگاه را نقض کردند و مقرر شد بار دیگر متهمان محاکمه شوند.

در دادگاه

در آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده که صبح دیروز در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغرزاده و با حضور قاضی حشمت‌الله توکلی به شکل غیرعلنی برگزار شد، در شرایطی که شاکی در جلسه حضور نداشت رئیس دادگاه اتهام تجاوز به عنف و ورود غیرمجاز به ایران را به متهم ردیف اول تفهیم کرد و از او خواست به دفاع از خودش بپردازد. متهم ردیف اول که جوانی ۱۹ساله است، گفت:

اتهام ورود غیرقانونی را قبول دارم اما من توریست فرانسوی را مورد آزار و اذیت قرار ندادم. وی ادامه داد: “ما در باغی در فرحزاد زندگی می‌کردیم که توریست فرانسوی سراغ‌مان آمد. او برای کوهنوردی آمده بود اما چون هوا تاریک بود داخل اتاق ما آمد ما به او چای و نان دادیم اما او رفت و ما کاری به کارش نداشتیم”. سپس متهم ردیف دوم که ۲۵سال دارد در جایگاه ایستاد و او نیز مثل دوستش اتهام تجاوز به عنف را انکار کرد و گفت: “آن شب آن خانم خودش به اتاق ما آمد و ما فقط از او پذیرایی کردیم”.

ما اصلا نمی‌دانستیم که او چه می‌خواهد و نمی‌توانستیم با یکدیگر صحبت کنیم. چون ما او را شب در اتاق‌مان نگه نداشتیم و بیرونش کردیم از ما شکایت کرد. ما بی‌گناهیم. متهم ردیف سوم مردی است که ۲متهم را از تهران فراری داده و آنها را تا نزدیکی مرز افغانستان برده بود. او در دفاع از خودش گفت: “من سال‌هاست که در ایران زندگی می‌کنم و تا حالا هم مرتکب کار خلافی نشده بودم. این ۲جوان سراغم آمدند و گفتند می‌خواهند به افغانستان برگردند من هم آنها را به حوالی مشهد بردم. نمی‌دانستم که آنها چه کرده‌اند اما وقتی فهمیدم خودم را با هواپیما به تهران رساندم و نزد پلیس رفتم و همه‌‌چیز را گفتم. قبول دارم که متهمان را فراری دادم اما نمی‌دانستم آنها گناهکارند”.

در پایان این جلسه قضات دادگاه وارد شور شدند و رأی خود را صادر کردند. قاضی اصغرزاده در این‌باره گفت: “در چنین جرایمی باید یقین کامل ایجاد شود اما با توجه به اعلام رضایت شاکی، در اتهام تجاوز به عنف شبهه ایجاد شد. با این حال اتهام زنا توسط ۲متهم محرز است. بنابر این آنها به ۱۰۰ضربه تازیانه و به اتهام ورود غیرقانونی به کشور به اخراج از کشور محکوم شدند.”

همچنین متهم ردیف سوم به‌دلیل اینکه سابقه کیفری نداشت با تخفیف به پرداخت ۳۰۰هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.

زندانیان