نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شیرین عبادی و عفو بین‌الملل خواستار آزادی نرگس محمدی شدند

20-ژوئن-2015

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: کانون مدافعان حقوق بشر روز جمعه در گزارشی خبر داد که «رئیس سازمان عفو بین‌الملل» و شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، در نشستی با عنوان «وضعیت حقوقی زنان» در لندن خواستار آزادی نرگس محمدی، سخنگوی این کانون، شده‌اند.

بر اساس گزارش کانون مدافعان که روز جمعه، ۲۹ خرداد، در وب‌سایت این سازمان غیردولتی منتشر شد، نشستی با عنوان«وضعیت حقوقی زنان» روز ۲۵ خرداد گذشته در شهر لندن برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، «رئیس سازمان عفو بین‌الملل» در ابتدای این مراسم خبر داده است که این سازمان نامه‌ای به عنوان درخواست آزادی نرگس محمدی تهیه کرده و بنا دارد پس از امضای حاضران در پایان مراسم آن را به سفارت ایران ارسال کند.

در این مراسم، همچنین شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، گفت که نرگس محمدی علاوه بر حکم محکومیت قبلی به علت مخالفت با اعدام و راه‌اندازی کمپینی در مخالفت با سلول انفرادی «با پرونده دیگری مواجه شده ‌است که باید در تیرماه برای دادرسی در دادگاه حاضر شود».

خانم عبادی اشاره‌ای به جزئیات این پرونده نکرد.

شیرین عبادی روز سه‌‌شنبه، پنجم خرداد، نیز همراه با پنج برنده دیگر جایزه نوبلصلح از جمله جودی ویلیامز و توکل کرمان با انتشار بیانیه‌ای بازداشت نرگس محمدی را مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر دانسته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شده بود.

خانم محمدی صبح روز سه‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در حالی در منزل خود بازداشت شد که دو روز پیش از آن دادگاهش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تعویق افتاده بود.

وی پیش از آن در مصاحبه با رادیوفردا از «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و تاسیس گروه «لگام» به عنوان اتهام‌های خود نام برده و آنها را «بی‌اساس» خوانده بود.

«لگام» مخفف عبارت «لغو گام به گام اعدام» است و توسط تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگیِ مخالف اعدام در ایران تشکیل شده است.

نرگس محمدی در سال‌های گذشته چندین بار احضار و بازجویی شده است.

وی سال ۹۰ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» ابتدا به ۱۱ سال حبس متهم شده بود که این حکم اسفندماه‌‌ همان سال به شش سال حبس کاهش یافت.

خانم محمدی سال ۹۱ برای اجرای حکم زندانش به زندان اوین و سپس به زندان زنجان منتقل شد، اما به دلیل بیماری در مردادماه ۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

زندانیان