نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدها رستوران در تهران در ماه رمضان پلمب شد

8-ژوئن-2019

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: رئیس پلیس تهران بزرگ خبر داد که در ده روز گذشته ۵۴۷ رستوران و قهوه‌خانه «لاکچری» در پایتخت پلمب شده و ۱۱ نفر نیز در همین ارتباط بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین رحیمی روز شنبه، ۱۸ خرداد، گفت که در ده روز گذشته ۵۴۷ رستوران لوکس که «اقدام به تبلیغات نامتعارف در فضای حقیقی و مجازی و در اماکن خود موسیقی غیرمجاز پخش می کردند» پلمپ شدند.

آقای رحیمی همچنین گفت که در این ارتباط ۱۱ نفر نیز دستگیر شدند.

نیروی انتظامی هر ساله در ماه رمضان رستوران‌های داخل شهر را از پذیرش مشتری از اذان صبح تا هنگام افطار منع می‌کند.

در همین حال گزارش‌هایی درباره پلمب شدن صدها رستوران در دیگر شهرهای ایران نیز منتشر شده است.

از جمله حسن اسماعیلی، رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان، از پلمب ۳۰۵ رستوران و اغذیه‌فروشی به دلیل فروش مواد غذایی خبر داده بود.

محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه، نیز از پلمب ۸۷ واحد صنفی به دلیل «بی‌توجهی به تذکرهای پلیس» در ماه رمضان خبر داده بود.

همچنین بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های ایران، ۲۳ رستوران و اغذیه‌فروشی در دزفول، ۲۰ رستوران و اغذیه‌فروشی در آباده، ۳۵ رستوران و اغذیه‌فروشی در قم و ۱۵ واحد صنفی در ممسنی در ماه رمضان امسال پلمب شده‌اند.

در ماه رمضان نیروی انتظامی همچنین با افرادی که در مکان‌های عمومی اقدام به خوردن و نوشیدن کنند، برخورد می‌کند و برخی افراد به اتهام «روزه‌خواری» در چند استان شلاق خورده‌اند.

برخی از مقام‌های قضایی در استان‌های ایران نیز از تشکیل شعبه‌های ویژه برای پرونده‌های «روزه‌خواری» خبر داده‌اند.

این برخوردها در حالی است که در قانون مجازات اسلامی به مجازات روزه‌خواری در ملأ عام اشاره نشده، و بر اساس گزارش‌ها، قضات در احکام خود به این بخش از قانون مجازات اسلامی استناد می‌کنند که «تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی جرم است».

بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس به طور علنی مرتکب عمل «حرامی» شود به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مشمول افراد غیرمسلمان هم می‌شود و این افراد مجاز به روزه‌خواری در ملاء عام نیستند.

زندانیان