نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم اعدام برای متهم به قتل شبه عمد

1-سپتامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک جوان زندانی که متهم است در ۱۸ سالگی در مراسم چهارشنبه سوری با پرتاب نارنجک باعث مرگ یک مامور نیروی انتظامی شده، پس از دوسال به قصاص و اعدام محکوم شد. وی در ابتدا به اتهام قتل شبه عمد به پرداخت دیه محکوم شد اما این حکم در دیوانعالی کشور نقض و متهم بار دیگر محاکمه و این‌بار حکم اعدام برایش صادر شد. صدور این احکام درحالی است که این جوان همواره اتهام خود را در دادگاه رد کرده، اما دادگاه مجدد وی، تنها بر اساس «نیت» و اعتراف وی در اداره آگاهی که احتمال می رود تحت شکنجه اخذ شده باشد، اقدام به صدور حکم اعدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رکنا، ۲۷ اسفند ۹۲ در شب چهارشنبه سوری یک مامور نیروی انتظامی بر اثر اصابت یک نارنجک دست ساز به سرش زخمی شد. وی که به بیمارستان منتقل شده بود دو ماه بعد در ۲۴ اردیبهشت ۹۳ جان خود را از دست داد و در این رابطه پسر ۱۸ساله ای به نام آرش بازداشت شد.

وی در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد و منکر پرتاب نارنجک دست ساز شد. اما با توجه به اینکه آرش همان شب در قهوه خانه ای به دوستانش گفته بود نارنجک دست ساز را بر سر مامور نیروی انتظامی پرتاب کرده است، قضات دادگاه وی را به اتهام قتل‌شبه عمد به پرداخت دیه محکوم کردند. اما این حکم در دیوان عالی کشور تایید نشد و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض ارسال شد.

آرش که حالا ۲۰ سال دارد در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغرعبداللهی وبا حضور دو قاضی مستشار پای میز محاکمه ایستاد و بار دیگر منکر جرمش شد.

وی این بار گفت شب چهار شنبه سوری در آن خیابان حضور نداشته است. قضات دادگاه با توجه به «نیت متهم» که در اداره آگاهی گفته بود چون یکی از ماموران پلیس گوشی موبایلم را گرفت کینه آنها را به دل گرفتم و نارنجک را بر سر یکی از ماموران پرتاب کردم، با توجه به تشخیص قضات از آگاهی متهم نسبت به کشنده بودن نارنجک دست ساز، حکم به قصاص و اعدام  را برای پسر جوان صادر کردند.

برچسب ها:

زندانیان