نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم اعدام برای یک زندانی / یک محکوم به اعدام از مرگ نجات یافت

8-ژانویه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: به حکم قضات دادگاه کیفری استان تهران یک متهم به قتل به اعدام محکوم شد همزمان یک متهم به سرقت مسلحانه و دو فقره قتل با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان توانست رضایت اولیای دم را بگیرد و به این طریق از چوبه اعدام نجات یابد.

به گزارش جوان آنلاین، نوزدهم مردادماه سال ۸۹ مأموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران در جریان سرقت مسلحانه‌ از یکی از مغازه‌ها‌ی طلافروشی در خیابان مجیدیه با خبر و در محل حاضر شدند. قبل از حضور مأموران، سارقان توانسته بودند با سرقت مقدار زیادی طلا از محل متواری شوند.

بعد از کامل شدن تحقیقات سه متهم به اتهام سرقت مسلحانه، ایراد صدمات وارده به چند نفر رهگذر، حمل سلاح و دو قتل عمد به شعبه ۷۴ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و اعضای باند دو سال بعد از وقوع حادثه محاکمه شدند.

هیئت قضایی بعد از شور، جواد را برای اتهام دو قتل به دو بار قصاص، سرقت مسلحانه به ۲۰ سال حبس، به اتهام صدمات وارده به پرداخت دیه و چند سال حبس محکوم کرد.

همچنین هیئت قضایی دو همدست وی را به ۴۰ سال حبس و تحمل چند ضربه شلاق محکوم کردند.

این حکم به دیوان فرستاده شد، اما قضات دیوان عالی کشور با نقض رأی دادگاه به دلیل رسیدگی نکردن به جرم حمل سلاح پرونده را برای رسیدگی به دادگاه ارجاع دادند. هیئت قضات متهمان بار دیگر در یک جلسه محاکمه به اتهام حمل سلاح هم به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد.

این حکم بعد از تأیید نهایی در دیوان عالی کشور در آستانه اجرا قرار داشت که متهم ردیف اول توانست با پرداخت مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان دیه رضایت اولیای دم مقتول پرونده اول را جلب کند، اما همچنان برای قتل دوم در انتظار چوبه‌دار قرار داشت.

چند روز بعد در حالی که متهم در پای چوبه‌دار برای اجرای حکم قرار داشت توانست رضایت اولیای دم را با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان بگیرد و از مرگ نجات یابد.

روز گذشته متهم بار دیگر از جنبه عمومی جرم در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی عبداللهی پای میز محاکمه رفت.

با درخواست اشد مجازات از سوی نماینده دادستان متهم بار دیگر با شرح خلاصه‌ای از اتهاماتش در آخرین دفاع گفت: “با پرداخت ۵۶۰ میلیون دیه زندگی‌ام را باختم و تنها همسرم و یک فرزند برایم مانده است. از دادگاه می‌خواهم مرا ببخشد و کمک کند تا آنها را از دست ندهم”.

او در خصوص دو همدست خود دایی و خواهرزاده نیز گفت: “خواهرزاده دوستم به خاطر بیماری سخت در زندان فوت کرد، اما دایی او در حال گذراندن دوره زندانی‌اش است”.

در آخر هیئت قضایی بعد از آخرین دفاع متهم وارد شور شد.

عامل قتل پبا حکم قضات دادگاه کیفری استان تهران به مرگ محکوم شد.

به گزارش جوان آنلاین، بیست و چهارم اسفند ماه سال ۹۳ مأموران پلیس تهران از ناپدید شدن ناگهانی مردی به نام جمشید باخبر شدند.

همسر وی گفت: “شوهرم در کارخانه نبات‌سازی پدرش کار می‌کند. امروز صبح به محل کارش رفت، اما با رسیدن شب هر چه منتظرش ماندیم به خانه نیامد. با مشخصاتی که این زن در اختیار پلیس گذاشت، تحقیقات در این باره آغاز شد تا اینکه جسد وی در بیابان‌های حسن‌آباد قم پیدا شد”.

کارآگاهان در بررسی‌های بعدی عامل قتل را که مردی ۳۲ ساله به نام یاسر بود بازداشت کردند.

او گفت: “کارمند سازمان میراث فرهنگی هستم. در حالی که صاحب همسر و فرزند بودم به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا کردم. بعد از آن برای تأمین پول مواد تصمیم به سرقت گرفتم. برای این کار یک اسلحه تهیه کردم و به عنوان مسافر زورگیری می‌کردم”.

متهم در توضیح شب حادثه گفت: “شب حادثه کنار جاده منتظر سوژه‌ای برای سرقت بودم که مقتول با خودروی خودش توقف کرد. وقتی سوار شدم با اسلحه او را تهدید کردم که مقاومت کرد به خاطر همین او را به قتل رساندم و پول‌هایش را سرقت کردم”.

با کامل شدن بررسی‌ها یاسر به اتهام قتل عمد و سرقت مسلحانه در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و با رأی قضات دادگاه به قصاص محکوم شد.

زندانیان