نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم زندان و تبعید برای برادران کُردپور

10-نوامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد ٢ روزنامه‌نگار کُرد را مجموعاً به تحمل ٩ سال و ۶ ماه زندان تعزیری محکوم کرد.

 

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مسعود کُردپور و خسرو کُردپور دو برادر روزنامه‌نگار ساکن مهاباد از سوی دادگاه انقلاب این شهر جمعاً به ۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

 

حکم مزبور پس از ٣ جلسه دادگاه علنی و به ریاست قاضی جوادی‌کیا صادر شده است.

 

برادران کُرد ٨ ماه گذشته را در زندان‌های ارومیه و مهاباد در بلاتکلیفی بسر بردند.

 

آژانس خبری موکریان به نقل از وکیل مدافع برداران کُردپور اعلام کرد: خسرو کُردپور از بابت “اجتماع و تبانی” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت “فعالیت تبلیغی” به تحمل ١ سال حبس تعزیری محکوم شده و جمعاً محکومیت خسرو ۶سال است.

 

همین منبع افزوده که مسعود کُردپور نیز از بابت “اجتماع و تبانی” به تحمل ٣ سال حبس و از بابت “فعالیت تبلیغی” به تحمل ۶ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شده است و جمعاً دوران محکومیت مسعود نیز ٣ سال و نیم می‌باشد.

 

اواسط مردادماه و اواخر شهریورماه سال جاری، دادگاه انقلاب مهاباد، مسعود و خسرو کُردپور را را به “محاربه و بغی، افساد فی الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و نشر اکاذیب” متهم و محاکمه کرده بود.

 

همچنین بنابه حکم صادره توسط دادگاه انقلاب مهاباد، خسرو کُردپور مدیر مسئول آژانس خبری موکریان ملزم به ٢ سال اقامت اجباری در شهرستان کرمان و به منظور رعایت مسائل امنیتی زندان، “تبریز” به عنوان محل تحمل ۵ سال حبس مقرر تعیین می‌گردد.

 

در حکم صادره برای این روزنامه‌نگار کُرد آمده است: “حکم به منظور جلوگیری از تجری وی و دیگران صادر شده است”.

 

چهار وکیل برادران کُردپور به حکم صادره معترضند و آن را در دادگاه تجدیدنظر استان در ارومیه پیگیری خواهند نمود.

 

در هفته‌های اخیر سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست که برادران کُردپور “رفع اتهام” شوند.

 

پیشتر نیز احمد شهید در تازه ترین گزارش خود، برادران کُردپور را جزو ۴٠ روزنامه‌نگار و ٢٩ وبلاگ‌نویس دربندی در ایران نام برده بود.

 

خسروکُردپور، مدیر آژانس خبری موکریان در هفدهم اسفندماه سال ٩١ در مهاباد بازداشت و دو روز بعد مسعود کُردپور برادر خسرو بازداشت گردید.

زندانیان