نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور حکم ۳۸۰ ضربه شلاق برای شش متهم در تهران

19-آوریل-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: شش متهم در تهران به اتهام سرقت از منزل فرزند رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به حدود ۲۰ سال حبس تعزیری و مجموعا ۳۸۰ ضربه شلاق محکوم شدند. حکم شلاق از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

به گزارش جوان، تابستان سال ۹۴ بود که مأموران پلیس تهران از جریان دستبرد سارقان به خانه‌ای اعیانی در شمال شهر باخبر و در محل محاضر شدند. صاحبخانه که پسر رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بود، گفت که سارقان ۲ میلیارد تومان پول و طلا از خانه‌اش سرقت کرده‌اند.

مأموران پلیس در بررسی دوربین‌های مداربسته توانستند یکی از سارقان را شناسایی و دستگیر کنند. متهم گفت: “یک روز سرایدار خانه شاکی که از دوستانم بود، گفت صاحبخانه مقدار زیادی طلا و جواهر دارد. او کلید خانه را در اختیارم گذاشت و من با همدستی سه نفر از دوستانم از آنجا سرقت کردیم. طلاها را هم به مالخری به نام ایرج به مبلغ ۸۷ میلیون تومان فروختیم و آن را بین خودمان تقسیم کردیم. بعد از اعتراف متهم، سه همدست او شناسایی و دستگیر شدند”.

متهمان در مراحل بازجویی علاوه بر سرقت از منزل به چند فقره سرقت دیگر نیز اعتراف کردند. با کامل شدن بررسی‌ها اکبر ۲۵ ساله، صادق ۳۰ ساله، امیر ۲۴ ساله و نیما ۲۲ ساله به اتهام مشارکت در سرقت، سعید به اتهام معاونت در سرقت و ایرج ۴۵ ساله هم به اتهام خرید اموال سرقتی مجرم شناخته شدند.

اعضای باند ۲۲ فروردین‌ماه در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغرزاده و مستشار توکلی محاکمه شدند.

هیئت قضایی بعد از ختم جلسه اکبر، صادق و امیر که دارای سابقه کیفری نیز بودند هر کدام به ۵/۴ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و رد مال ۲ میلیاردی، نیما به جرم سرقت از یک مغازه به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، سعید به جرم معاونت در سرقت به شش ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق و ایرج نیز به جرم خرید اموال سرقتی به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردند.

کمیساریای عالی حقوق بشر پیشتر در موارد مشابه اجرای حکم شلاق در متن بیانیه خود آورده بود «به کارگیری این روش مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز که می‌تواند مصداق شکنجه تلقی شود از سوی نهادهای مسئول در ایران مطلقا نامتناسب و شنیع است».

برچسب ها:

زندانیان