نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور قرار «مجرمیت» برای وکیل مهدی هاشمی رفسنجانی

22-اکتبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: قوه قضائیه ایران برای وحید ابوالمعالی، یکی از وکلای مهدی هاشمی رفسنجانی قرار «مجرمیت» صادر کرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد روز چهارشنبه ۳۰ مهر؛ ابوالمعالی گفته که این قرار مجرمیت به دلیل مصاحبه‌های وی با رسانه‌ها صادر شده است.

وی افزود: «متأسفانه من یک پرونده کیفری هم ندارم بلکه چند پرونده کیفری به دلیل دادگاه‌های خانم و آقای هاشمی برای من تشکیل شده است.»

این وکیل دادگستری در مورد مصاحبه‌نکردنش با رسانه‌ها گفت: «صحبت نکردن من با خبرنگاران بی‌ادبی به آن‌ها نیست، وقتی به من تذکر می‌دهند اشکالی ندارد اما وقتی برای من پرونده کیفری تشکیل می‌دهند، آن موقع دیگر نمی‌شود کاری کرد.»

ابوالمعالی در پاسخ به سئوالی درباره این‌که «آیا معتقدید موضوع پرونده مهدی هاشمی، اقتصادی نیست و اتهامات مهدی سیاسی است»، گفت: «یکی از پاسخ‌هایی که من دادم و باعث شد برایم طرح پرونده شود، همین موضوع بود.»

این وکیل دادگستری پیش‌تر گفته بود که پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت «سیاسی» است.

او در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۳ گفت: «کیفرخواست مهدی هاشمی هیچ اساسی ندارد و در موردش کسانی باید نظر دهند که علوم سیاسی خوانده‌اند. این کیفرخواست بی‌اعتبار‌ترین کیفرخواستی است که دیده‌ام.»

مهدی هاشمی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در خارج از ایران مقیم شده بود، پس از بازگشت به تهران، روز سوم مهر ۱۳۹۱ بازداشت شد. او روز یکشنبه ۲۶ آذرماه‌‌ همان سال با سپردن وثیقه آزاد شد. در چند ماه گذشته چندین جلسه محاکمه مهدی هاشمی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شده است.

زندانیان