نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور قرار منع تعقیب کارگران نیشکر هفت تپه در دو پرونده

13-ژوئن-2018

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: قرار منع تعقیب ۲۴ تن از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در پرونده ای تحت عنوان تجمع غیر قانونی از سوی شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش صادر شد.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، پرونده مطرح شده در شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش با موضوع “تجمع غیر قانونی” علیه ۲۴ تن از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از جمله آقایان عبدالرحیم بسحاق، کرامت پام، اسماعیل بخشی با وکالت خانم فرزانه زیلابی، سرانجام پس از پایان یافتن تحقیقات با بررسی محتویات پرونده منتهی به صدور قرار منع تعقیب شد.

به گفته این تشکل کارگری، قرار صادره تایید، قطعی و پرونده مختومه شد.

نکته حائز اهمیت این است که هر چند در قرار های منع تعقیب صادر شده به فقدان دلیل اشاره شده است اما دادیاران در این پرونده تاکید کرده اند: “به صرف تجمع جهت مطالبات به کسی کاری نداریم، مگر این که تخریب و ضرب و جرح و …. صورت بگیرد”.

در خصوص پرونده مطرح شده دیگر در همان شعبه با موضوع اخلال در نظم عمومی، تخریب و ضرب و جرح عمدی، مفتوح شده علیه تعدادی از کارگران از جمله آقایان “جلیل احمدی، حسین حمدانی، کرامت پام، عبدالرحیم بسحاق، اسماعیل بخشی، سید حسن فاضلی، رستم عبدالله زاده و عادل سماعین (اسماعیلی) با وکالت خانم فرزانه زیلابی، قرار منع تعقیب نامبردگان به علت فقدان دلیل بر وقوع جرم از ناحیه ی آن ها با حاکمیت اصل برائت صادر شدکه رئیس هیئت مدیره ی وقت مهرداد رستمی چگنی نسبت به آن اعتراض نموده است.

لازم به ذکر است که کارگران نامبرده بر اساس شکایت رئیس هیئت‌مدیره‌ی وقت (رستمی) و گزارش پلیس امنیت، تحت عناوین اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع شانزدهم اسفند سال گذشته و شرکت در ضرب‌وجرح عمدی رستمی تفهیم اتهام شدند و درنهایت برای کارگران ردیف اول تا ششم، قرار کفالت به مبلغ یک‌صد میلیون ریال صادر شد.. حسب نامه‌ی ارسالی مدیر شرکت (اسد بیگی) و مسئول حراست شرکت و نیز استشهادیه‌ی تعدادی از کارگران، افراد ردیف ۷ و ۸ سهواً طرف شکایت واقع شدند زیرا آنها از نیروهای حراست هستند.

با توجه به اعتراض شاکی، این پرونده برای رسیدگی به دادگاه عالی تر ارجاع داده شد.

لازم به ذکر است، پس از تجمع کارگران نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری در روز چهارشنبه ۸ فروردین‌ماه، دادستانی شهرستان شوش اقدام به احضار تعداد زیادی از کارگران کرده بود، صبح روز شنبه ۱۱ فروردین این کارگران به صورت جداگانه به دادستانی مراجعه کردند و به آنان گفته شد که امروز تعطیل رسمی است و دادستانی تعطیل است؛ اما ساعت ۱ بعدازظهر روز شنبه نیروهای انتظامی همراه با نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت تعدادی از کارگران کردند.

زندانیان