نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور وثیقه‌های سنگین دستگاه قضایی برای ۴ زندانی سیاسی کرد

23-ژوئن-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران برای آزادی موقت ۴ زندانی سیاسی کُرد درخواست یک میلیارد تومان وثیقه می‌کند.

 

به گزارش آژانس خبری کردپا، چهار زندانی سیاسی کُرد به نام‌های “شورش شکر افشاری، منصور شکر دریانوش، ولی افشاری و سلطان افشاری” که در زندان مرکزی ارومیه محبوس هستند برای آزادی موقت از زندان باید وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی پرداخت نمایند.

 

این شهروندان کُرد در سال‌های قبل از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد به اتهام عضویت و همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون نظام ایران به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند.

 

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی مدعی شده که دادگاه انقلاب شهرستان ارومیه مبلغ وثیقه را با چک سفید و امضای صاحب ملک مطالبه نموده است.

 

گفته می‌شود این اقدام دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، فشار روانی مضاعفی را بر خانواده‌ی این ۴ زندانی سیاسی کُرد وارده نموده و مسئولان حکومتی همواره عدم توان در پرداخت وثیقه را عامل حبس زندانیان گوشزد می‌کنند.

 

پیشتر نیز در روز بیست و سوم خردادماه، مسعود شمس‌نژاد، وکیل پایه یک دادگستری بعد از ٣۴ روز حبس در زندان ارومیه با تودیع وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شده بود.

 

کارشناسان امور حقوقی در ایران بر این اعتقادند که میزان وثیقه‌های سنگین طبق ماده ۵٠٠ قانون مجازات اسلامی از هیچ ضابطه‌ای برخوردار نمی‌باشد و در معاونت امنیت دادسرای انقلاب به پرونده‌های آنان رسیدگی می‌شود.

زندانیان