نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

صدور کیفرخواست «مردم امروز» روی میز دادستان تهران

24-فوریه-2015

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: وکیل مدافع مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده مردم امروز گفت: قرار مجرمیت این پرونده از سوی بازپرس صادر و به دادستان تهران ارجاع شده اما هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت پرونده مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده «مردم امروز» اظهار داشت: دادستان تهران عجله‌ای برای صدور کیفرخواست ندارد زیرا از مدت‌ها پیش قرار مجرمیت صادر و به دادستان ارجاع شده اما هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
وکیل مدافع مدیر مسئول روزنامه توقیف‌شده مردم امروز گفت: در آخرین مراجعه‌ای که چهارشنبه هفته گذشته به دادسرا داشتم، اعلام کردند هنوز پرونده از دفتر دادستان بازنگشته است.
علیزاده طباطبایی عنوان اتهامی موکلش را در قرار مجرمیت صادرشده توهین به مقدسات عنوان کرد.
به گزارش تسنیم، روزنامه «مردم امروز» پس از ۱۹ شماره انتشار، با دستور شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه به‌دلیل انتشار مطلبی تحت عنوان «من هم شارلی هستم» توقیف شد.
پس از توقیف روزنامه، مدیرمسئول آن ۲۹ دی برای تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات به دادسرا احضار و قرار شد چهارشنبه یکم بهمن ماه جلسه بازپرسی برگزار شود اما بازپرس جلسه تفهیم اتهام را پس از دو بار تعویق به ششم بهمن ماه موکول کرد.
در ‌‌نهایت مدیر مسئول مردم امروز در شعبه بازپرسی حضور یافت و پس از تفهیم عنوان اتهامی توهین به مقدسات و ارایه دفاعیات، بازپرس برای وی قرار وثیقه ۱۰۰میلیون صادر کرد که مبلغ وثیقه صادرشده از سوی متهم تودیع شد.
علاوه بر توقیف روزنامه مردم امروز از سوی دادستانی تهران، هیئت نظارت بر مطبوعات نیز در جلسه روز ۲۹ دی خود پروانه انتشار روزنامه یادشده را به‌استناد بند ٧ ماده ۶ قانون مطبوعات و همچنین ماده ٢٧ این قانون، لغو و پرونده آن را به مرجع قضایی ارجاع کرد.

اعتراض به حکم نشریه مهرنامه تا ۱۸ اسفند

وکیل مدافع مدیرمسئول نشریه مهرنامه در پاسخ به این سؤال که آیا موکلش به حکم صادره از سوی دادگاه کیفری استان تهران اعتراض کرده است یا خیر، گفت: هنوز اعتراض نکردیم و تا ۱۸ اسفند برای اعتراض به این حکم مهلت داریم.
وی گفت: به‌طور قطع به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد.
مدیرمسئول نشریه مهرنامه ۲۱ دی ماه با حضور هیئت منصفه مطبوعات در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران به‌ریاست قاضی کشکولی و به‌اتهام نقل مطالب از گروه‌های منحرف و مخالف، منتهی به تبلیغ آن‌ها و عدم رعایت قانون مطبوعات محاکمه شد.
هیئت منصفه مطبوعات پس از استماع دفاعیات متهم، وی را به‌اتفاق آرا مجرم شناخت و مستحق تخفیف در مجازات ندانست. در ‌‌نهایت حکم دادگاه درباره این نشریه، ۲۶ بهمن ماه به وکیل متهم ابلاغ شد که بر اساس حکم صادره، مدیرمسئول نشریه مهرنامه به ۳میلیون جزای نقدی بدل از یک سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شد.

محاکمه محمدعلی طاهری موسس مکتب عرفانی حلقه به‌اتهام افساد فی الارض

علیزاده طباطبایی یادآور شد: چهارشنبه هفته جاری (۶ اسفند) نیز دادگاه رسیدگی به پرونده محمدعلی طاهری مؤسس عرفان حلقه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به‌ریاست قاضی احمد‌زاده برگزار می‌شود.
وی پیش‌تر درباره این پرونده به خبرنگار تسنیم گفته بود: اتهام طاهری افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد بود که دادگاه آن قسمت را توهین به مقدسات دانست و ۵ سال حبس داد. همچنین دادگاه وی را بابت پول‌های گرفته شده برای برگزاری کلاس‌ها، به‌اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به پرداخت ۹۰۰میلیون تومان محکوم کرد. بخش دیگر اتهامات وی، فرادرمانی و دخالت در امور پزشکی بود که در این بخش نیز به جزای نقدی شش تا هفت میلیون تومانی محکوم شد که این احکام در دادگاه تجدیدنظر استان قطعی شده است.
وکیل مدافع مؤسس عرفان حلقه گفت: در مورد افساد فی‌الارض دادگاه پرونده را به دادسرا بازگرداند و خواست تحقیقات گسترده‌تری صورت گیرد و دیدگاه افراد قبل و بعد از جذب به طاهری بررسی شود که دادسرا اخیراً پرونده را به دادگاه بازگردانده است.
علیزاده طباطبایی توضیح داد: در ملاقات اخیری که با طاهری داشتم وی عنوان داشت: اقداماتی که یک عده به‌طرفداری انجام می‌دهند، با هماهنگی من نیست و در جریان اقداماتشان قرار ندارم و به هیچ وجه این اقدامات را تأیید نمی‌کنم.
وکیل مدافع محمدعلی طاهری درباره محاکمه موکلش به‌اتهام افساد فی‌الارض گفت: در ارتباط با این اتهام دلیل جدیدی در پرونده وجود ندارد و وی نیز صراحتاً عنوان کرده منکر هیچ یک از ضروریات دین نیست و خودش هم قبول دارد که بعضاً برداشت‌هایی داشته که اشتباه بوده است و امیدوارم بتوانیم در دادگاه وی را تبرئه کنیم و دادگاه به‌‌ همان ۵ سال حبس قناعت کند.

زندانیان