نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ضارب دختران جهرمی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد

5-ژانویه-2015

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: در یک روند دادرسی یک ماهه، «سعید بهشتی فر» ضارب ۲۲ ساله دختران جهرمی در دادگاه بدوی شهرستان جهرم به ریاست قاضی «اسمی» به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

به گزارش سحام؛ وی با شکایت ۹ نفر از دختران شهرستان جهرم و درحالی که «صحت عقل»‌اش درلحظه ارتکاب جرم برای دادگاه محرز اعلام شده است، مستند به مواد ۲۷۹، ۲۸۲ و ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به مجازات اعدام محکوم شده است.

براساس حکم دادگاه بدوی شهرستان جهرم به ریاست قاضی «اسمی»، وی هم‌چنین به خاطر ایراد ضرب و جرح به وسیله چاقو به مردم و با عنایت به گواهی‌های ارائه شده پزشکی قانونی توسط شکات، به پرداخت دیه نیز محکوم شده است.

ناامنی‌های ایجاد شده درآذرماه ۱۳۹۳ در شهرستان جهرم باعث شد که دانشجویان از روز چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۳۹۳ کلاس‌های درس خود را در این شهرستان تعطیل کنند.

درتمامی موارد، ضارب با چاقو به باسن دانشجویان دختر زده بود، اما در آخرین مورد، دختری همراه با مادرش مورد حمله قرار گرفت که دراین حادثه، شکم این دختر جوان نیز مورد اصابت چاقو قرار گرفته بود.

این درحالی بود که دوربین مداربسته ساختمانی واقع درخیابان شهید مطهری، کوچه نارنجی شهرستان جهرم، از این واقعه فیلم‌برداری کرده بود و ضارب را به همراه یک خودرو سمند سفید (خودروی پدر متهم) نشان می‌داد. در ‌‌نهایت نیز همین تصاویر نیز منجر به دستگیری وی گردید.

پیش‌تر سحام درتاریخ یک‌شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۳ برای نخستین بار پرده از این جنایت در شهرستان جهرم برداشت.

با پیگیری‌های نیروهای انتظامی و نیروهای امنیتی و جو روانی ایجاد شده دراین شهرستان، سرانجام فرد ضارب در روز پنج‌شنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۳ دستگیر شد. ضارب «محمد بهشتی فر» ۲۲ ساله بوده است.

گفته می‌شود پدر وی سرهنگ پاسدار جلیل بهشتی فر (جلیل اسفریزی) است که درحال حاضر فرمانده بسیج قطب آباد (روستایی درفاصله ۱۰ کیلومتری جهرم) می‌باشد. برخی منابع از همکاری پدر متهم در دستگیری فرزندش اخباری را مخابره کرده‌اند.

به گزارش منابع سحام، محمد بهشتی فر دربازجویی‌های ابتدایی خود گفته بود که این تعرضات را پس از شنیدن صحبت‌های یکی از روحانیون که «ریختن خون بدحجاب را مباح شمرده است» انجام داده و هدف وی «اقدام عملی برای نهی ازمنکر» بوده است.

گفتنی‌است برخی تلاش‌ها برای دریافت گواهی «عدم صحت و سلامت عقل» آقای بهشتی فر بی‌نتیجه مانده است و پزشکان قانونی شهرستان جهرم حاضر به ارائه گواهی مورد نظر برای تحت الشعاع قرار گرفتن رای دادگاه نشده‌اند.

براساس قانون مجازات اسلامی، متهم یا وکلای وی، ۲۰ روز فرصت خواهند داشت تا به رای دادگاه بدوی اعتراض کنند. در صورت اعتراض متهم یا وکلای قانونی وی، پرونده برای تجدید نظر به شعبه دیگری ارسال خواهد شد.

در صورت اعتراض مجدد متهم، پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال خواهد شد و پس از آن با تایید دیوان‌عالی کشور حکم صادره قابل اجرا خواهد بود. درصورت وجود ایرادات ماهوی در تحقیقات، پرونده برای بررسی مجدد به شعبه صادر کننده رای ارسال می‌شود.

گفتنی است، کوتاه بودن روند محاکمه «محمد بهشتی فر» و ایراد اتهام مبهم محاربه به وی باعث نگرانی فعالان حقوق بشر از ناعادلانه بودن روند دادرسی شده است.

said beheshtifar

زندانیان