نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

طی دو روز گذشته؛ کشته و زخمی‌شدن ۸ کولبر در بانە و پیرانشهر

1-دسامبر-2018

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: طی دو روز گذشته، دستکم ۸ کولبر در مناطق بانە و پیرانشهر بر اثر سقوط از ارتفاع و شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

به گزارش کولبرنیوز، روز چهارشنبه ٧ آذر ۱۳۹۷، یک کولبر به نام سعدوالە شریف‌زادە، بر اثر سقوط از ارتفاع مصدوم شد و در بیمارستان بانە بستری شده است.

سعدوالە شریف‌زادە، ٢١ سالە و اهل روستای نمشیر، از توابع شهرستان بانه در استان کردستان ایران است.

بنا بر خبری دیگر، روز پنج‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷، نیروهای نظامی به سمت گروهی از کولبران در مرز بانە تیراندازی کردند. در نتیجه این تیراندازی یک کولبر به نام «هادی سلیمی» جان خود را از دست داد.

هادی سلیمی، ۳۰ سالە، پدر دو فرزند و اهل روستای سالە از توابع بانە بود.

در جریان این تیراندازی از سوی نیروهای نظامی دو کولبر دیگر نیز مجروح شدند. هویت یکی از مجروحان «یادگار سلیمی» پسر عموی هادی سلیمی اعلام شده است.

در همان روز، نیروهای نظامی در پیرانشهر به سمت گروهی از کولبران تیراندازی کردند که در نتیجه یک کولبر به نام فرهاد بیانک جان خود را از دست داد.

فرهاد بیانک از اهالی روستای ماشکانی از توابع پیرانشهر بود. این کولبر در منطقە کانی خدا و دستارە پیرانشهر کشته شده است.

در پی این اقدام نیروهای نظامی دو کولبر دیگر نیز مجروح شدند.

گفتنی است که تعداد کولبران کشتە و زخمی شدەی پیرانشهر هنوز روشن نیست. نگرانی از سقوط شماری از کولبرانی کە ناپدید شدەاند در تاریکی شب بە داخل میدان و تلەهای مین در منطقەی کانی خدا از توابع پیرانشهروجود دارد.

از سوی دیگر، بامداد امروز جمعە ۹ آذر ۱۳۹۷، در جریان تیراندازی نیروهای نظامی در محلی بە نام دلاوان در نزدیکی شهر پیرانشهر یک کولبر به نام محمد عباسی هدف شلیک مستقیم قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

محمد عباسی اهل روستای دایماب از توابع شهرستان نقدە بود.

زندانیان