نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل اعدام دو متهم اقتصادی را محکوم کرد

14-نوامبر-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل اعدام وحید مظلومین معروف به «سلطان سکه» و همکارش محمداسماعیل قاسمی را به شدت محکوم کرد و آن را «نفرت‌انگیز» و «نقض حقوق بین‌المللی» توصیف کرد.

به گزارش رادیو فردا، فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش‌ و امور حقوقی سازمان عفو بین‌الملل در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا، روز چهارشنبه ۲۳ آبان در واکنش به این رخداد اظهار داشت: «مقامات ایران با این اعدام‌های نفرت‌انگیز به‌طور شرم‌آوری حقوق بین‌المللی را نقض کرده‌اند و یک بار دیگر بی‌شرمانه بی‌اعتنایی خود به حق زندگی را نشان دادند.»

آقای مظلومین و قاسمی بامداد چهارشنبه در تهران اعدام شدند. اتهام آنها «تشکیل شبکه فساد، اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور، با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه» عنوان شده است، اما عفو بین‌الملل تاکید دارد که روند محاکمه آنها آشکارا «ناعادلانه» بوده است و متهمین در محاکمه سریعی که انجام شد حتی فرصت این را پیدا نکردند که دادخواست مناسبی تدارک ببینند.

طبق اظهارات سخنگوی قوه قضائیه، از زمان تشکیل پرونده برای وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی تا زمانی که حکم اعدام آنها تائید شد، تنها ۴۳ روز طول کشید.

به گفته مقامات ایران، آقای مظلومین بیش از دو تن سکه خرید و فروش کرده است. این در حالی است که در قوانین ایران هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای میزان خرید و فروش سکه و ارز تعیین نشده است. بانک مرکزی و دولت حسن روحانی و قوه قضاییه هم محدودیتی برای خرید و فروش سکه اعلام نکرده بودند.

فیلیپ لوتر در ادامه این بیانیه عنوان می‌کند: «استفاده از مجارات اعدام تحت هر شرایطی هولناک است، اما با توجه به این امر که این دو در یک داداگاه آشکارا ناعادلانه‌‌ای محکوم شده‌اند که از تلویزیون دولتی نیز پخش شده است، وحشت‌انگیزتر است.»

وی سپس یادآوری می‌کند که قوانین بین‌المللی حقوق بشر مجازات اعدام برای جرایمی غیر از قتل و کشتار، مانند جرایم اقتصادی را به شدت ممنوع می‌سازد.

زندانیان