نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری مریم شفیع‌پور شد‍

4-مارس-2014

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل طی یک بیانیه‌ی مطبوعاتی خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط مریم شفیع‌پور شد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست تا حکم ۷ سال زندان این فعال دانش‌جویی ۲۷ ساله را لغو کنند.

 

مریم شفیع‌پور از اعضای کمپین انتخاباتی مهدی کروبی در سال ۱۳۸۸ بوده است.

maryam shafipour6

حسیبه حاج صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: «مریم شفیع‌پور بایستی فورا و بی‌قید و شرط آزاد شده و تحصیلات خود را ادامه دهد. او نبایست ۷ سال آینده را در زندان اوین بگذارند.»

 

این بیانیه می‌افزاید، این فعال دانش‌جویی پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش در دانش‌گاه از ادامه‌ی تحصیل محروم شده بود. هم‌چنین دانش‌جویان بسیار دیگری نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود در راستای حقوق بشر یا فعالیت‌های سیاسی خود از ادامه‌ی تحصیل منع شده‌اند.

 

این سازمان حقوق بشری در ادامه تصریح کرده است، پس از موج اعتراضات در سال ۱۳۸۸ بسیاری از دانش‌جویان بازداشت و با اتهامات مبهم در رابطه با امنیت ملی روبه‌رو شدند. مریم شفیع‌پور نخستین دانش‌جو از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی است که با چنین اتهاماتی محکوم می‌شود.

 

حسیبه حاج صحراوی ادامه داد: «محکومیت مریم شفیع‌پور یادآوری مایوس‌کننده‌ای است از این‌که وضعیت حقوق بشر از سال ۱۳۸۸ که دانش‌جویان به صورت فله‌ای دستگیر می‌شدند، تاکنون تغییر بسیار اندکی داشته است.»

 

وی هم‌چنین گفت: «ایران در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر در پایان ماه مارس هرگونه انتقاد از وضعیت حقوق بشر را رد خواهد کرد اما تا زمانی که امثال مریم شفیع‌پور زندانی هستند، این‌ها تنها لفاظی‌های معمول مقامات ایران خواهد بود.»

 

مریم شفیع‌پور روز ۵ مرداد ۱۳۹۲ و پس از مراجعه به دادسرای اوین در تهران بازداشت شد. او پس از بازداشت بیش از ۲ ماه را در سلول‌های انفرادی و بدون دسترسی به وکیل گذراند. در ۱۲ اسفند ماه جاری دادگاه انقلاب تهران وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی برای برهم زدن امنیت کشور و نیز عضویت در کمیته دفاع از حق تحصیل گناه‌کار دانست.

زندانیان