نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواهان آزادی بی‌قید و شرط امیرسالار داوودی شد

29-جولای-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل با اعلام این‌که امیرسالار داوودی یک زندانی عقیدتی است، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط این وکیل دادگستری شد.

به گزارش «نفس در قفس»، امیرسالار داوودی، وکیل و مدافع حقوق بشر، به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش، به ۲۹ سال و سه ماه حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شده است.

به گفته‌ی عفو بین‌الملل، این زندانی بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفته و به طور غیابی محاکمه و محکوم شده است.

امیرسالار داوودی، وکیل حقوق بشری، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ به دست مأموران حفاظت اطلاعات قوه‌ی قضائیه در محل کارش در تهران دستگیر شده و از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد.

مأموران دفتر کار و منزل مسکونی او را مورد تفتیش قرار داده، اسناد و متعلقات شخصی او را ضبط کرده و او را به بند ۲۴۱ زندان اوین تهران منتقل کردند که زیر نظر حفاظت اطلاعات قوه‌ی قضائیه قرار دارد.

این زندانی چندین ماه در آن‌جا در حبس انفرادی به سر برد، در طول آن دوره بارها بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفت و سپس در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ به بند ۷ زندان اوین منتقل شد.

از زمان دستگیری، امیرسالار داوودی دسترسی محدودی به خانواده‌اش داشته است و ارتباط او منحصر به ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنیِ غیرمنظم بوده است. این زندانی فقط دو بار از امکان ملاقات با وکیل خود برخوردار شده است.

امیرسالار داوودی اوایل بهمن ماه ۱۳۹۷ رسماً در جریان اتهامات خود قرار گرفت. متعاقباً، ۷ خرداد ۱۳۹۸، مطلع شد که شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران او را به طور غیابی با شش اتهام به جمعا ۲۹ سال و سه ماه حبس و ۱۱ ضربه شلاق محکوم کرده است.

اتهامات امیرسالار داوودی، که همگی در رابطه با فعالیت‌های حقوق بشری‌اش هستند، شامل «توهین به مقام رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت ملی» می‌شود.

به گفته‌ی عفو بین‌الملل، این اتهامات تنها به دلیل مصاحبه‌های رسانه‌ای او و همچنین مطالبی مطرح شده است که او در یک کانال تلگرامی منتشر می‌کرده و در آن‌ها به نقد برخورد مقام‌ها و مسئولان با وکلا و به طور کلی‌تر وضعیت حقوق بشر در ایران می‌پرداخته است.

زندانیان