نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواهان آزادی فوری محمد حبیبی شد

11-اکتبر-2018

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان شد.

به نوشته‌ی بیانیه‌ی این سازمان، وضع سلامت محمد حبیبی معلم ایرانی دربند و فعال صنفی ناگوار است و مراقبت های درمانی تخصصی فوری که نیاز دارد به او داده نمی شود.

این بیانیه‌ی اقدام فوری تصریح کرده است که او زندانی عقیدتی است که تنها باید بخاطر اقدامات حقوق بشریش ۱۰ سال و نیم در زندان باشد. او باید هرچه سریع تر و بدون قید و شرط آزاد شود.

به گفته‌ی عفو بین‌الملل، به محمد حبیبی فعال صنفی و معلم دربند، عضو هیئت مدیره ی اتحادیه صنفی معلمان تهران، اجازه داده نمی‌شود تا مراقبت های پزشکی مورد نیازش را دریافت کند.

در شهریور ۱۳۹۷ این مدافع حقوق بشر که در زندان اوین تهران است، مشخصا به بیمارستانی در تهران منتقل شد و مورد معاینه پزشک عمومی قرار گرفت که اعلام کرد کلیه هایش باید مورد بررسی فوری یک متخصص قرار گیرند.

با این وجود، او دوباره بدون دریافت مراقبت پزشکی تخصصی مورد نیاز به زندان بازگردانده شده است. محمد حیبی می گوید که بخاطر دستگیری خشونت آمیزش در اردیبهشت ۱۳۹۷ درد شدیدی در سینه و ریه‌هایش احساس می‌کند. با این وجود کلینیک پزشکی زندان تنها چیزی نامعلوم به او تزریق کرده است.

محمد حبیبی نخستین بار در ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ خارج از مدرسه‌ای که در تهران تدریس می‌کرد، مقابل دانش آموزانش دستگیر شد. او می‌گوید سپاه پاسداران به او اسپری فلفل زده و او را در طول بازداشتش کتک زده‌اند و او را به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند که آنجا تا حدود ۲۸ اسفند در انفرادی به سر برد. او می‌گوید در این دوران بارها در حالی چشم بند به چشم داشت بازجویی شده و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است.

آن‌ها به او سیلی زده‌اند، سرش را به اجبار تراشیده‌اند و او و خانواده‌اش را مورد توهین و تهدید قرار داده‌اند. او به زندان اوین منتقل شده و به قید وثیقه در ۲۶ فروردین آزاد شد.

او دوباره در ۲۰ اردیهبشت در تجمع صلح آمیز معلمان تهران علیه شرایط اقتصادی بد معلمان و کمبود بودجه کافی در آموزش دولتی با خشونت دستگیر شد. در دوم تیر دادگاهی به شدت غیرمنصفانه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محکوم شد که تنها دو ساعت طول کشید و آثار کتک در بدنش را نادیده گرفت.

او اجازه نداشت تا ده دقیقه قبل از دادگاهش با وکیلش دیدار کند.

محمد حبیبی در ماه اوت به اتهامات مختلفی علیه امنیت ملی محکوم شد و به طور کامل از فعالیت‌های حقوق بشری به عنوان یک عضو اتحادیه معلمان محروم شد و به ۱۰ و نیم سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، دوسال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها یا فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

او در حال حاضر محکومیت خود را سپری می‌کند.

زندانیان