نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل درباره سلامتی نازنین زاغری رتکلیف و ‘خطر خودکشی او’ هشدار داد

19-نوامبر-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای درباره وضعیت نازنین زاغری رتکلیف و سلامت جسمی و روحی او هشدار داده و گفته بیم آن می‌رود که خانم زاغری خودکشی کند. عفو بین‌الملل بر پایه گفته‌های خانواده خانم زاغری وضعیت سلامتی او “عمیقا نگران‌کننده است”.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، خانم زاغری از پنج روز پیش در اعتصاب غذا بوده و امروز به درخواست خانواده‌اش به اعتصاب خود پایان داده است.

گفته شده که مادر خانم زاغری طی ملاقاتی با او از دیدن وضعیت او و شدت لاغر شدنش شوکه شده و از هوش رفته است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، می‌گوید حال او در هفته‌های اخیر به شدت رو به وخامت گذاشته و به خودکشی فکر کرده است.

خانم زاغری رتکلیف فروردین سال جاری هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه کرمان در اطلاعیه‌ای او را به مشارکت در “براندازی نرم” و همکاری با “موسسات معاند” متهم کرد و او به ۵ سال حبس محکوم شده است.

شوهر خانم زاغری رتکلیف گفته است که در هفته‌های گذشته همسرش به “مرز شکستن” رسیده و حتی نامه خودکشی نوشته و به هم‌سلولی خود داده است.

عفو بین الملل به نقل از خانواده زاغری-رتکلیف می نویسد که او علیرغم دو بار انتقال به درمانگاه اوین از مراقبت های پزشکی کافی بهره مند نشده است.

سپاه پاسداران ایران بیانیه ای را در روز ۱۵ ژوئن منتشر کرد و گفت که نازنین زاغری رتکلیف “در طراحی و انجام یک پروژه رسانه ای و سایبری با هدف براندازی نرم دولت شرکت کرده است.”

عفو بین الملل نوشت که خانم زاغری زندانی عقیدتی است و “فقط به دلیل استفاده صلح آمیز از حق خود برای آزادی بیان و تماس با دیگران زندانی است.”

فیلیپ لوتر از مقام های عفو در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: “خبر افت سلامتی نازنین زاغری رتکلیف بسیار نگران کننده است. زندانی شدن او به اتهامات تصنعی ‘امنیت ملی’ کاملا غیرموجه است.”

“پس از بازداشت، او از کودک خردسالش جدا شد و برای ۴۵ روز در زندان انفرادی نگهداری شد. مقام های ایرانی به جای تمدید درد و رنج او باید فورا و بدون شرط او را آزاد کنند و به این وضع پایان دهند.”

او، که ۳۷ سال دارد، برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کند. بنیاد تامسون رویترز، وابسته به خبرگزاری رویترز، به فعالیت‌های خیریه اختصاص دارد.

برخی مقام‌های ایرانی در ماه‌های اخیر نسبت به خطرات احتمالی فعالیت‌های شهروندان ایرانی که تابعیت کشورهای دیگر را هم دارند هشدار داده‌اند.

زندانیان