نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل: مقامات جان و سلامت آرش صادقی زندانی عقیدتی مبتلا به سرطان را با ممانعت از درمان به خطر انداخته‌اند

26-سپتامبر-2018

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل امروز با انتشار بیانیه‌ای گفت مقامات ایران با ممانعت از دسترسى آرش صادقى ‌به مراقبت هاى درمانى و بى اعتنایى به هشدارهاى پزشکان، در حال شکنجه دادن این مدافع حقوق بشر که از سرطان رنج می‌برد، هستند.

به گزارش «نفس در قفس»، آرش صادقی که عفو بین‌الملل او را به عنوان یک زندانی عقیدتی می‌شناسد و به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز حقوق بشرى به ۱۹ سال زندان محکوم شده است، ماه گذشته تشخیص داده شد که به سرطان استخوان مبتلا است.

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «رفتار مقامات ایران در مورد آرش صادقی نه تنها به طرز غیر قابل توصیفى ظالمانه است، بلکه از منظر حقوقی نوعى شکنجه محسوب می‌شود. از ابتدا تا امروز، هر قدم که مقامات زندان، دادستانی و سپاه پاسداران برداشته اند در جهت قطع یا ‌محدود کردن دسترسی آرش صادقی به خدمات درمانی حیاتى براى مقابله با سرطان بوده است.»

فیلیپ لوتر افزود: «مقامات ایرانى به طور عامدانه آرش صادقی را از مراقبت‌هاى پزشکى محروم کرده‌اند و به این ترتیب درد و عذاب او را افزایش داده و ظلم ناشى از حکم به غایت ناعادلانه او را دو چندان کرده‌اند.»

فیلیپ لوتر گفت: «به خطر انداختن زندگی بیمار با تاخیر در جراحی و جلوگیری از معاینات پزشکی که از سوی مقامات صورت می‌گیرد واقعا غیر قابل قبول است. متاسفانه این تنها یک نمونه از موارد متعددى است که عفو بین‌الملل ممانعت عامدانه از دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی را مستند کرده است.»

آرش صادقى باید صبح روز ۲۲ سپتامبر طبق قرار قبلى براى معاینه توسط جراحش به بیمارستان منتقل مى شد. با این وجود، مقامات زندان او را بعد از ظهر آن روز به بیمارستان منتقل کردند که جراح دیگر آن زمان در دسترس نبود.

مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «هیچ تردیدى نیست که مقامات ایرانی دارند به طور عامدانه به سلامت و جان آٰرش صادقی آسیب مى رسانند. به نظر می‌رسد که در اثر این بى توجهى اسفناک، دست آرش صادقی به شدت عفونت کرده است.»

آرش صادقی در حال حاضر در انتظار نتایج آزمایش‌هایی است که نشان ‌دهند آیا سرطان محو شده یا گسترش پیدا کرده است. این ممکن است تا دو هفته دیگر طول بکشد و بر این اساس ضرورت انجام یک عمل جراحی دیگر مشخص خواهد شد.

زندانیان