نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل: ۴۰ اعدام در ایران در دو هفته

17-ژانویه-2014

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل، از بزرگترین نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان اعلام کرده که ایران از ابتدای سال ۲۰۱۴ یعنی در دو هفته، ۴۰ نفر را اعدام کرده است.

 

به گزارش رادیو فردا، این سازمان در بیانیه ای که پنجشنبه ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) منتشر کرده، افزوده که حداقل ۳۳ مورد از این اعدام‌ها در یک هفته گذشته اجرا شده است.

 

حصیبه حاج صحراوی، معاون عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در این بیانیه گفته است: «تعداد اعدام‌هایی که تاکنون در ایران انجام شده، هراس‌برانگیز است. تلاش حکومت ایران برای تغییر چهره بین‌المللی‌اش اگر با افزایش میزان اعدام همراه باشد، بی‌معنی است.»

 

خانم حاج صحراوی می افزاید اعدام مجازاتی «بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده» است.

 

ایران در تمام سال‌های اخیر، یکی از سه کشور نخست جهان در تعداد اعدام‌ها بوده و اغلب رتبه نخست در میزان اعدام به نسبت جمعیت را در اختیار داشته است.

 

معاون عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا خواستار آن شده تا جمهوری اسلامی ایران «فورا اجرای مجازات اعدام را متوقف کند»، مجازاتی که به گفته خانم حاج صحراوی، همواره «نشان داده شده که هیچ تاثیر بازدارنده‌ای بر جرم و جنایت ندارد.»

 

عفو بین‌الملل اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۱۴، حکومت ایران به طور رسمی از اعدام ۲۱ نفر خبر داده است اما این سازمان از «منابع قابل اعتماد» خود مطلع شده که به جز این تعداد، ۱۹ نفر دیگر نیز در همین مدت زمانی اعدام شده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، دست کم یک اعدام در ملاء عام در روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در شهر سیرجان واقع در استان کرمان انجام شده که اتهام فرد معدوم، قتل عمد بوده است.

برچسب ها:

زندانیان