نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو و تخفیف مجازات بیش از ۹۴ هزار زندانی به مناسبت ۲۲ بهمن

19-مارس-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رئیس سازمان زندان های کشور از از عفو و تخفیف مجازات ۹۴ هزار و ۲۶۳ زندانی در جریان سالروز ۲۲ بهمن تا ۲۷ اسفندماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امروز سه شنبه ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: از تعداد ۹۴ هزار و ۲۶۳ نفر مشمول این بخشنامه تعداد ۵۹ هزار و ۹ نفر آزاد و تعداد ۳۵ هزار و ۲۵۴ نفر مشمول تخفیف مجازات شدند.

رئیس سازمان زندانها افزود: یکی از مواد این بخشنامه مربوط به آزادی محکومان به حبس تا شش ماه به شرط نداشتن شاکی خصوصی است. در این راستا تعداد قریب به ۴۰ هزار پرونده در دادسراها که محکومان آن در انتظار ابلاغ رأی برای گذراندن دوره محکومیت در زندان ها بودند بررسی و مختومه شد.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه با اشاره به جزئیات آمار مربوط به اجرای بخشنامه عفو گسترده گفت: ۵ استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و کرمان به ترتیب پنج استان اول کشور هستند که بیشترین تعداد محکومین مشمول عفو را تا کنون در اختیار دارند.

وی در خصوص بیشترین درصد آزادی در هر استان نسبت به تعداد محکومان همان استان نیز گفت: بر اساس آخرین گزارش ها به ترتیب استان های سمنان، خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی بالاترین درصد مشمولان عفو نسبت به محکومان کل استان را دارند.

وی تعداد زندانیان اتباع غیرایرانی را که مشمول این عفو گسترده قرار گرفته‌اند را تعداد هزار و ۲۶۵ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد هزار و ۲۲۸ نفر مرد و ۳۷ نفر زن هستند.

وی درباره زنان زندانی مشمول این بخشنامه نیز گفت: تاکنون تعداد دو هزار و ۶۳۱ نفر از زنان زندانی مشمول این بخشنامه شدند.

رئیس سازمان زندان ها اظهار داشت: گروه سنی ۳۳ تا ۳۹ سال و ۲۶ تا ۳۲ سال به ترتیب بیشترین تعداد زندانیان بهره‌مند از بخشنامه عفو گسترده هستند.

زندانیان