نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو و تخفیف مجازات ۸۵ هزار زندانی به مناسبت ۲۲ بهمن

9-مارس-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رئیس سازمان زندان های کشور از از عفو ۸۵ هزار زندانی در جریان سالروز ۲۲ بهمن تا ۱۷ اسفندماه خبر داد. بر اساس این آمار ۵۱ هزار زندانی آزاد و ۳۴ هزار نفر مشمول تخفیف مجازات شدند که ۲ هزار و ۴۰۴ تن از این زندانیان زن بوده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروز شنبه ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۷ رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: تا پایان هفدهم اسفند ۹۷ آمار زندانیان مشمول بخشنامه عفو گسترده زندانیان به ۸۵ هزار نفر رسید.

اصغر جهانگیر درباره اعلام آخرین نتایج اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان گفت: طبق آخرین آمار از مشمولان بخشنامه عفو گسترده زندانیان تا پایان روز ۱۷ اسفند ماه تعداد ۸۵ هزار نفر مشمول اجرای این بخشنامه شدند که از این تعداد ۵۱ هزار زندانی آزاد و ۳۴ هزار نفر مشمول تخفیف مجازات شدند.

وی در خصوص استان‌هایی که بیشترین تعداد مشمولان را داشتند، افزود:  همچنان ۵ استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان به ترتیب پنج استان اول کشور هستند که بیشترین تعداد محکومان مشمول عفو را در اختیار دارند. بر اساس آخرین گزارش‌ها به ترتیب استان‌های سمنان، خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی بالاترین درصد مشمولان عفو نسبت به محکومان کل استان را دارند.

جهانگیری همچنین در باره زنان زندانی مشمول این بخشنامه اضافه کرد: تا پایان وقت هفدهم اسفند ماه تعداد ۲ هزار و ۴۰۴ نفر از زنان زندانی مشمول این بخشنامه شدند.

این تخفیف مجازات، توقف حکم و آزادی‌های زودهنگام به مناسبت ۲۲ بهمن و تحت عنوان عفو صورت گرفته است با توجه به آمار منتشر شده، شامل درصد ناچیزی از زندانیان سیاسی یا امنیتی می شود که هم اکنون در زندان هستند و محکومیت قطعی به یک سال حبس یا کمتر از آن دارند یا بیرون از زندان هستند و محکومیت قطعی به ۶ ماه حبس دارند.

رییس سازمان زندان های کشور پیش از این از عفو ۷۹ هزار زندانی در این خصوص تا تاریخ ۱۳ اسفندماه خبر داده بود.

مسئولین قضایی پیش تر آمار کسانی که قرار است در این طرح شامل عفو بشوند را تا سقف ۵۰ هزار نفر اعلام کرده بودند.

زندانیان