نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

«علت ۹۳ درصد اعدام‌ها در ایران مواد مخدر است!»

8-فوریه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: هر چند پیش تر محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درصد اعدام های مرتبط با مواد مخدر را ۸۰ درصد اعلام کرده بود، معاون بین الملل این ستاد امروز مدعی شد ۹۳ درصد اعدام ها در ایران در رابطه با جرائم مرتبط با مواد مخدر است. کاظم غریبی در حالی که ایران مورد نقد جامعه بین المللی به خاطر بالاترین سرانه اعدام در دنیا قرار دارد مدعی شد “کشورهای دیگر بدانند و از تجربیان جمهوری اسلامی ایران آگاه شوند و ما اعلام آمادگی کرده ایم که حاضریم تجربیات خود را در خدمت کشورهای دیگر قرار بدهیم”.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که ایران به خاطر بالاترین سرانه اعدام شهروندان خود مورد نقد جامعه بین الملل قرار دارد، معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در جمع سفرای بیش از ۳۰ کشور در مرکز اصلاح و تربیت گفت: “باید این نکات را کشورهای دیگر بدانند و از تجربیان جمهوری اسلامی ایران آگاه شوند و ما اعلام آمادگی کرده ایم که حاضریم تجربیات خود را در خدمت کشورهای دیگر قرار بدهیم و تبادل تجربیات داشته باشیم”.

کاظم غریب آبادی گفت: “نکته ای که باید اشاره شود این است که ما مجازات هایی که درباره سلب حیات در نظام حقوقی و جزایی داریم عموما و به طور کلی ناظر بر سه دسته است یک دسته جرائم تروریستی یک دسته جرائم مرتبط با مواد مخدر و دسته دیگر هم بحث قصاص است که دستورات قبل نفس اتفاق می افتد”.

وی افزود: “ما قصاص را اعدام تلقی نمی کنیم قصاص یک حکم اسلامی و قانونی است اما در دو دسته دیگر قتل اعدام مطرح می شود”.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: “عموما در ۹۳ درصد اعدام ها در ایران ناظر بر جرائم مرتبط با مواد مخدر است”.

پیش تر محمدجواد لاریجانی در سال ۹۳ در پاسخ به سوال سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش مبنی بر علت بالا بودن تعداد اعدام ها در ایران گفته بود: نزدیک به ۸۰ درصد از اعدام ها در ایران به لحاظ عزم جدی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

زندانیان