نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فاجعه کرونا، تهدید جانی ۱۹ زن زندانی سیاسی زندان اوین

5-آوریل-2020

گروه خبری: زنان - زندانیان -

۱۹ تن از زنان سیاسی زندان اوین در نبود امکانات بهداشتی مناسب و فشردگی نفرات در خطرقریب الوقوع ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران،  در پی بی توجهی مقامات جمهوری اسلامی نسبت به شبوع کرونا در زندانها، جان هزاران زندانی در سراسر ایران در خطر قرار گرفته است. زنان زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در نبود امکانات پیشگیرانه در مقابل این ویروس بی دفاع مانده‌اند.

برطبق گزارشهای رسیده به «نفس در قفس»، مسئولین زندان اوین تا این لحظه از تهیه مواد ضدعفونی برای بند زنان سیاسی این زندان امتناع کرده‌اند و به گفته خانواده‌ زندانیان، زنان سیاسی زندان اوین از دسترسی به داروهای ساده سرماخوردگی نیز محروم هستند.

باتوجه به اینکه اقلام مصرفی این زندانیان روزانه توسط کارکنان و متصدیان  زندان تامین می‌شود امکان انتقال ویروس به زندانیان با توجه به گسترش و شیوع همه جانبه آن در سطح شهرها، قریب‌الوقوع است. زندانیان زن محبوس در زندان اوین از کمترین امکانات بهداشتی محروم هستند و مقامات زندان حتی  از تهیه اولیه ترین موارد بهداشتی برای شستشو از جمله صابون و … تا کنون امتناع کرده‌اند و زندانیان مجبور به تهیه این مواد از فروشگاه زندان با قیمت‌های چند برابر هستند.

خاطرنشان می شویم در روزهای گذشته در پی انتشار خبر کشته شدن چندین زندانی در زندانهای مختلف به دلیل ویروس کرونا ، یک مقام حقوق بشری سازمان ملل  روز ۱۵ فروردین از گسترش ویروس کرونا در زندانهای ایران ابراز نگرانی کرد. هم چنین پیشتر عفو بین الملل  با صدور بیانیه ای خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای ایران شده بود. در بیانیه عفو بین الملل آمده :« هیچ کس نباید یک روز را به‌خاطر انجام مسالمت‌آمیز حقوقش در زندان بگذراند. این شرم‌آور است که بسیاری زندانیان عقیدتی از جمله مدافعان حقوق‌بشر و بسیاری دیگر که در تظاهراتهای آبان و دی۹۸امسال شرکت داشته و بازداشت شده‌اند، ناعادلانه در زندان باقی مانده‌اند. »

با وجود این تاکنون مقامات قوه قضاییه جمهوری اسلامی حاضر به آزادی این زندانیان سیاسی نشده و همچنان آنها را در شرایط بسیار خطرناک نگهداری می‌کنند.
باید اضافه کنیم که تعدادی از زنان سیاسی زندان اوین باتوجه به طولانی بودن دوران  حبسشان از تغذیه مناسب محروم بودند، در نتیجه  سیستم ایمنی بدنشان نسبت به این ویروس بسیار ضعیف است، بنابراین باید فورا آزاد شده و در محیط امن قرار بگیرند.

آخرین لیست زنان سیاسی محبوس در زندان اوین که همچنان در زندان نگهداری می‌شوند:

۱-مریم اکبری منفرد
۲- آتنا دائمی

۳-زهرا زهتاپچی

۴-راحله احمدی

۵-سپیده فراهان(فرح آبادی)

۶- منیره عربشاهی

۷- صبا کرد افشاری

۸-یاسمن آریانی

۹- الهام برمکی

۱۰-ارس امیری

۱۱-نگین قدمیان

۱۲- مژگان کشاورز

۱۳-مریم حاجی ابراهیمی

۱۴-نسرین ستوده

۱۵-سپیده کاشانی

۱۶-نیلوفر بیانی

۱۷-رضوانه خان بیگی

۱۸-فریبا عادلخواه

۱۹- مریم ابراهیم وند

زندانیان