نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به اقدام فوری برای آزادی شاهرخ زمانی

16-آوریل-2014

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل طی یک بیانیه‌ی اقدام فوری که امروز منتشر شد خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط شاهرخ زمانی فعال کارگری دربند شد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، این بیانیه هشدار می‌دهد که شاخرخ زمانی پس از ۳۸ روز اعتصاب غذا به دلیل مطالبه‌ی حقوق زندانیان داخل زندان رجایی‌شهر با اقدامات تلافی‌جویانه مواجه شده است.

 

به گفته‌ی این سازمان حقوق بشری، شاهرخ زمانی پس از به پایان بردن اعتصاب غذای خود به بند زندانیان خشن یا خطرناک در زندان رجایی‌شهر کرج واقع در شمال غرب تهران منتقل شد. پس از آن‌که پیش‌تر نیز اندکی بعد از آغاز اعتصاب غذایش به زندان قزلحصار کرج منتقل شده بود. زندان قزلحصار به شرایط وخیم شناخته شده است و بند مخصوص زندانیان سیاسی ندارد.

 

بنا به گزارش‌ها، در حین این انتقال در ۲۵ فروردین شاهرخ زمانی از ناحیه‌ی صورت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و عینک‌اش شکسته بود. صبح روز ۲۷ فروردین، شاهرخ زمانی برای بازجویی به خارج از زندان منتقل شده و همان روز به زندان بازگردانده شده بود. به او گفته شده که ممکن است به دلیل فعالیت‌هایش در داخل زندان شامل اعتصاب غذا و نامه‌های سرگشاده‌ای که در مورد وضعیت زندان نوشته است با اتهام «اخلال در نظم زندان» روبه‌رو شود.

 

یک منبع نزدیک به عفو بین‌الملل گفت که شاهرخ زمانی ۴۹ ساله پس از اعتصاب غذا دچار ضعف است اما توسط یک پزشک معاینه نشده است. او در خلال اعتصاب غذا ۲۲ کیلو از وزن خود را از دست داده است.

 

این بیانیه در پایان نیز افزوده است که، شاهرخ زمانی، کارگر نقاش و تزئینات ساختمان، در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۲ اعتصاب غذای خود را در همبستگی با دراویش گنابادی که در اعتراض به شرایط زندان و برخوردهای ناشایست زندانبانان اعتصاب کرده بودند آغاز کرده بود. شاهرخ زمانی به عنوان تنبیه در مقابل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود که در زندان ادامه می‌داد در تاریخ ۲۰ اسفند ماه از زندان رجایی‌شهر به زندان قزلحصار منتقل شد. او گفته است که اعتصاب غذای خود را در اعتراض به انتقال به زندان قزلحصار ادامه داده است.

زندانیان