نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به لغو حکم اعدام روح‌الله توانا

26-فوریه-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل در یک بیانیه‌ی اقدام فوری خواستار لغو حکم اعدام روح‌الله توانا شده است.

 

به گزارش «نفس در قفس»، این بیانیه با اشاره به تایید حکم اعدام این مهندس ایرانی به اتهام سب‌النبی توسط دیوان عالی کشور اعلام کرده است که وی در خطر اعدام قرار دارد.

 

این سازمان حقوق بشری در بخشی از بیانیه‌ی خود تصریح کرده است: «روح‌الله توانا، ساکن استان خراسان در شمال شرقی ایران در ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۲ توسط شعبه‌ی ۵ دادگاه کیفری استان خراسان بر مبنی ویدئویی که منتسب به وی است، به اتهام سب‌النبی به اعدام محکوم شد. دادگاه هم‌چنین وی را به اتهام شرب خمر و تولید نوشیدنی الکلی و نیز رابطه‌ی نامشروع به زندان و شلاق محکوم کرد. وی هم‌چنین توسط یک شعبه از دادگاه انقلاب به اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری به ۳ سال حبس محکوم کرده است.»

 

روح‌الله توانا، ۳۵ ساله و مهندس کنترل کیفیت، در مهر ماه ۱۳۹۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود در مشهد بازداشت شده بود. ماموران وزارت اطلاعات منزل و محل کار او را تفتیش کرده و شماری از وسایل شخصی او از جمله کامپیوتر، تلفن موبایل، پاسپورت و سی‌دی را ضبط کردند. وی به مدت سه ماه ونیم در بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات استان خراسان در انفرادی محبوس بوده و به دکیل دسترسی نداشت.

 

روح‌الله توانا اظهار داشته است که توهین‌های منتسب به خود را در زمان مستی انجام داده که بنا بر قوانین ایران وی را از مجازات مرگ نجات مصون می‌دارد. دادگاه در تشخیص خود گفته است که وی در هنگام توهین الکل مصرف کرده بوده اما مقدار مصرف به قدری نبوده که عمدی بودن توهین را تحت‌الشعاع قرار دهد.

زندانیان