نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فردی که در ۱۶ سالگی به قتل متهم شده بود از اعدام نجات یافت

21-نوامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: پسری که در ۱۶ سالگی در جریان یک درگیری خیابانی ناخواسته موجب قتل پسر دیگری شده بود، بعد از آنکه ثابت شد در کمال عقلی او شبهه‌ای وجود دارد و حرمت کاری را که انجام داده نمی‌دانسته از سوی دادگاه به تحمل حبس و پرداخت دیه محکوم شد.

به گزارش همشهری، نیمه‌شب ۲۳خرداد‌ماه سال۹۲ چند پسر جوان در خیابان خوش با یکدیگر درگیر شدند. دقایقی از شروع این زد و خورد نگذشته بود که یکی از آنها که جوانی ۱۹ساله به نام بابک بود از ناحیه گردن مجروح شد. شدت خونریزی او به حدی بود که به بیمارستان منتقل شد اما ساعتی بعد جانش را از دست داد. به‌دنبال این حادثه با گزارش افسرنگهبان کلانتری ۱۱۱هفت‌چنار، بازپرس دادسرای امور جنایی در جریان این قتل قرار گرفت و تحقیقات در این‌باره کلید خورد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد مقتول با ۲برادر درگیر شده بود اما در این بین دوست این دو برادر به نام خسرو با شیشه نوشابه ضربه‌ای به مقتول زده است. یکی از شاهدان حادثه در این‌باره گفت: “۲برادر جوان با بابک درگیر شده بودند. آنها از قبل با یکدیگر اختلاف داشتند اما در این بین خسرو به طرفداری از دوستانش وارد دعوا شد و با شیشه نوشابه‌ای شکسته به مقتول ضربه زد و باعث مرگش شد”.

متهم همان شب خودش را به پلیس تسلیم کرد و گفت که ناخواسته دست به قتل زده است. او گفت: “من نمی‌خواستم بابک را به قتل برسانم. شیشه نوشابه دستم بود و می‌خواستم او را بترسانم اما در کشمکشی که به‌وجود آمد شیشه به او برخورد کرد”.

متهم در ادامه صحنه جنایت را بازسازی کرد و در نهایت پرونده اتهامی‌اش با صدور کیفرخواست به شعبه ۷۴دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در جلسه محاکمه متهم جزئیات جنایت را شرح داد و گفت قتل را با قصد قبلی انجام نداده است.

با وجود این قضات دادگاه وی را به قصاص محکوم کردند. وکیل مدافع متهم به رأی دادگاه اعتراض کرد و پرونده به شعبه‌۲۴ دیوان‌عالی کشور فرستاده شد. آن زمان مصادف شد با تغییر قانون مجازات اسلامی. براساس ماده‌۹۱ قانون جدید درصورتی که فردی کمتر از ۱۸سال و درحالی‌که به رشد عقلی نرسیده و حرمت جرمی را که مرتکب شده نداند و مرتکب قتل شود، قصاص نخواهد شد. درحالی‌که متهم زمان وقوع جرم ۱۶سال و ۱۱‌ماه سن داشت،حکم قصاص در دیوان نقض و پرونده بار‌دیگر به دادگاه فرستاده شد.

در دور دوم از رسیدگی به این پرونده قضات دادگاه نظر متخصصان پزشکی قانونی را درخصوص رشد عقلی متهم جویا شدند اما پس از تشکیل کمیسیون ویژه اعلام شد که چون چند سال از این حادثه گذشته است نمی‌توان در این‌باره به درستی نظر داد. با وجود این متهم بار دیگر پای میز محاکمه ایستاد. در این جلسه که در شعبه چهارم و به ریاست قاضی اصغر عبداللهی برگزار شد مشاور دادگاه اعلام کرد که متهم حرمت کاری را که مرتکب شده نمی‌دانسته و در زمانی که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شد با مجازات عملش آشنا شده است.

از سویی در کمال عقلی او هنگام وقوع جرم شبهه‌ای وجود دارد. این اظهارات سرنوشت‌ساز در شرایطی بیان شد که متهم نیز بارها گفته بود هیچ قصدی برای ارتکاب قتل نداشته و تحقیقات نیز حاکی از آن بود که او پیش از این هیچ خصومتی با مقتول نداشته است. بنابر این هیأت قضایی وارد شور شدند و با پذیرش درخواست اعمال ماده‌۹۱، به اتفاق آرا متهم را به تحمل ۵سال حبس و پرداخت دیه به اولیای دم محکوم کردند. هرچند این رأی برای بررسی دقیق‌تر به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد اما قضات شعبه‌۲۴ دیوان بر آن مهر تأیید زدند تا متهم که حالا جوانی ۱۹ساله است از قصاص نجات یابد.

زندانیان