نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فضای امنیتی شدید در چند شهر و بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در چهلم پویا بختیاری

27-دسامبر-2019

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: امروز پنجشنبه پنجم دی، تعدادی از شرکت کنندگان مراسم چهلمین روز کشته شدن پویا بختیاری در بهشت سکینه، از سوی نیروهای امنیت بازداشت شدند.

فیلم‌هایی  منتشر شده در فضای مجازی،‌ ماموران امنیتی را در حال بازداشت حاضران در این مراسم نشان میدهد.

به گزارش رادیو فردا به نقل از راحله طارانی، فعال سیاسی ساکن کانادا،‌ خواهر او،‌ حوریه طارانی، که برای بزرگداشت برادرش به بهشت سکینه رفته بود بازداشت شده است.

برادر خانم طارانی در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ کشته شده است.

از سوی دیگر، اخبار دریافتی حاکی است که داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، محسن امیر یوسفی و رضا درمیشیان از جمله سینماگرانی بودند که امروز همزمان با چهلمین روز درگذشت پویا بختیاری و با وجود فضای امنیتی شدید در بهشت سکینه کرج حضور یافتند.

در ادامه این گزارشات، فضای امنیتی شدیدی نیز در مناطق مختلف ایران در روز پنجشنبه، پنجم دی، حاکم بوده است. چند تن از خانواده‌های کشته‌شدگان تظاهرات آبان ماه پیشتر اعلام کرده بودند که روز پنجم دی، مراسم چهلمین روز کشته شدن عزیزان خود را برگزار خواهند کرد.

بنا بر گزارشات موجود، قطعه ۲۶ گورستان بهشت سکینه کرج، محل دفن پویا بختیاری، از کشته‌های آبان، شاهد حضور پلیس و نیروی امنیتی با ماشین‌های زرهی و آب‌پاش بوده است. سه اتوبوس لباس‌شخصی و بسیجی و ایست‌بازرسی نیز در ورودی گورستان سکینه مستقر شده است.

از ویدئوها چنین برمی‌آید که مأموران در بهشت سکینه با استفاده از زور اقدام به متفرق کردن مردم حاضر در گورستان کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه همچنین

یگان ویژه موتورسوار و افراد پیاده نقاب‌دار در فلکه دوم صادقیه (آریاشهر) تهران و اتوبان امام و حضور گسترده مأموران بر روی پل دماوند در بین مردم گشت می‌زنند.

وجود «جو امنیتی در اتوبان امام و حضور گسترده مأموران بر روی پل دماوند» و میدان کاج تهران از دیگر خبرهای رسیده از تهران است.

از بلوار قزل‌حصار کرج هم خبر می‌رسد که مأموران به تعداد بسیار زیاد و فاصله‌های کم از هم در امتداد این بلوار مستقر شده‌اند.

 

زندانیان