نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فوت بهنام محجوبی درویش زندانی زندان اوین در اثر عدم رسیدگی پزشکی

16-فوریه-2021

گروه خبری: آزادی بیان - اقلیت های دیني - زندانیان -

نفس در قفس، ۲۸ بهمن ۱۳۹۹: بهنام محجوبی، درویش زندانی که از ۳ روز پیش به دلیل مسمومیت دارویی از زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل شده بود، صبح روز جاری در این بیمارستان فوت کرد.

بنا به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، بهنام محجوبی در اثر عدم رسیدگی پزشکی در زندان و تجویز داروهای نامناسب با سطح هوشیاری بسیار کم به دلیل مسمومیت دارویی به بیمارستان لقمان منتقل شده بود که صبح امروز ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در این بیمارستان درگذشت.

«نفس در قفس» روز گذشته در گزارشی از وخامت حال این درویش زندانی در بیمارستان اطلاع داده بود. شب گذشته با وجود حضور خانواده بهنام محجوبی و مادر وی، مقامات بیمارستان بنا به دستور دادستان تهران از ملاقات با فرزندانشان محروم ماندند.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران ضمن تسلیت به خانواده محجوبی و بازماندگان قوه قضاییه را مسئول مرگ این زندانی عقیدتی می داند و تمامی مجامع حقوق بشر و گزارشگران سازمان ملل را جهت پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی نسبت به کشتارهای فراقانونی فرا می خواند.

بهنام محجوبی در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۷ مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط گیری با سایرین و فراهم ساختن تجمع غیرقانونی” به به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.
آقای محجوبی در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. بازداشت وی در حالی بود که این درویش گنابادی تحت نظر روانپزشک قرار داشته و پزشکی قانونی تشخیص به عدم تحمل کیفر برای وی داده است. اما وی در دو نوبت از طرف زندان اوین به بیمارستان روانی امین‌آباد تهران منتقل شده که آنجا مورد ضرب و شتم کادر درمان برای مصرف داروهایی غیر از داروهای خودش شده بود.
بعد از انتقال آقای محجوبی به زندان اوین شرایط جسمی وی هر روز وخیم‌تر شد و این در حالی بود که پزشک قانونی حکم تحمل کیفر وی را صادر کرده بود اما دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اجرای این حکم جلوگیری کرد.

زندانیان