نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

قطع تلفن همگانی در زندان ارومیه به تلافی انتقال اخبار به بیرون

انتقال منصور آروند به مکان نامعلوم

22-ژوئن-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: امکان برقراری تماس تلفنی از داخل زندان ارومیه توسط مسئولان زندان دریا کاملا قطع گردیده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مسئولان امنیتی زندان مرکزی ارومیه از اواخر هفته‌ی گذشته تنها کیوسک تلفن داخل زندان را بر روی زندانیان ممنوع کردند.

در این مدت تماس با بیرون زندان و برقراری ارتباط میان خانواده‌ها و زندانیان عملا قطع شده است.

شهروندی در ارومیه که یکی از بستگانش در زندان دریا محبوس می‌باشد با تأیید قطعی تلفن زندان مرکزی این شهر به خبرنگار کُردپا گفت: از روز چهارشنبه که بنده به ملاقات رفتم، تلفن همگانی زندان قطع شده بود و زندانی‌ای که با وی دیدار کردم از شرایط نامناسب زندان سخن می‌گفت.

وی به نقل از زندانیان محبوس در زندان دریا اعلام کرد: هفته‌ی گذشته که ١٢ زندانی کُرد و تُرک به صورت دسته‌جمعی به دار آویخته شدند و دو زندانی دیگر به طرز مشکوکی جان سپردند و متعاقب آن اخبار چنین اعمالی در رسانه‌های گروهی انعکاس گسترده یافت، مسئولان را به قطع تلفن‌ها ترغیب کرد.

پیشتر منابع خبری از شرایط دشوار زندان دریا و محدودیت شدید زندانیان در مرخصی و نیز رسانه‌ای کردن وضعیت زندان خبر دادند.

دیروز نیز از زندان ارومیه گزارش رسیده که منصور آروند زندانی سیاسی کُرد توسط ماموران زندان، احضار و به مکان نامعلومی انتقال یافته است.

هم‌بندی‌های وی از احتمال انتقال این زندانی محکوم به اعدام به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی خبر می‌دهند.

اواسط هفته‌ی گذشته ١٢ زندانی در ارومیه اعدام شدند.

همچنین در دو مورد جداگانه، یک زندانی با وجود فوت، از سوی مقامات زندان به دارآویخته شد و یکی دیگر از آنها هم بر اثر ضرب و شتم و خونریزی داخلی جان خود را از دست داده بود.

قطع تلفن همگانی زندان دریا در ارومیه درحالی صورت می‌گیرد که اوایل سال جاری سخنگوی قوه قضاییه گفته بود: تلفن زندان حق زندانی نیست و بطور حتم اگر کار خلافی از سوی زندانی انجام گیرد، تلفن قطع می شود.

حق تماس تلفنی از حقوق اولیه و تصریح شده زندانیان در آیین نامه سازمان زندان هاست و زندانیان می توانند با خانواده‌های خود تماس تلفنی داشته باشند؛ حقی که اکنون بنابه مصلحت مقامات امنیتی زندان مرکزی ارومیه از زندانیان همچون بسیاری از حقوق دیگرشان سلب شده است.

زندانیان