نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

لیست اولیه کارگران هفت تپه که طی ماه های گذشته بازداشت، احضار یا تهدید شده‌اند

16-ژوئن-2019

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: فعالان کارگری مجتمع نیشکر هفت تپه به دنبال شکایت از دولت ایران به “کمیته آزادی انجمن” در سازمان جهانی کار نسبت به ادامه بازداشت و سرکوب فعالان کارگری، لیست اولیه شماری از کارگران هفت تپه، دوستان و اعضای خانواده آنها را منتشر کردند که طی ماه های گذشته بازداشت، احضار، تهدید یا مورد بازجویی قرار گرفته اند. این لیست شامل ۳۱ کارگر بازداشت شده، ۹ مدافع حقوق کارگران یا اعضای خانواده فعال کارگری و ۶۰ تهدید شده است.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه روز دوشنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۸ لیست شماری از شهروندان را منتشر کرد که طی ماه‌های گذشته در ارتباط با اعتراضات کارگران هفت‌تپه بازداشت، احضار، بازجویی یا تهدید شده‌اند.

در این گزارش تاکید شده است، بخش عمده اسامی کارگرانی که در ذیل به آن اشاره شده صرفا شامل بازداشت‌ و بازجویی‌شدگان است و این سند شامل همه کارگرانی که در این مدت تحت فشار و بازجویی و احضار قرار گرفته‌اند نمی‌شود.

لیست اولیه منتشرشده به این ترتیب است:

اسماعیل بخشی، علی نجاتی، محمد خنیفر، امید آزادی، عماد کثیر، محمود سعدی، مهدی داوودی ، مسلم آرمند، عظیم سرخه، سلامت نیا، پویا بشمه ، سعید منصوری، خالد تمیمی، جلیل احمدی، سعید الکثیر، حسن (محسن) فاضلی، صمیر احمدی، علیزاده، صاحب ظهیری، ناصر نعامی، کیانی نژاد، عارف جمیلی، فیصل ثعالبی، حسن کهنکی، قاسم بلدی، عادل سماعی، رستم کثیر، حسین انصاری، رستم عبداله زاده، سید اسماعیل جعاوله، محمد امیدوار.

در ادامه گزارش به حامیان یا اعضای خانواده کارگران هفت تپه که بازداشت یا بازجویی شده‌اند اشاره شده است. این افراد عبارت‌اند از: سپیده قلیان، امیر امیرقلی، عسل محمدی، ساناز الهیاری، امیر حسین محمدی فرد، مهدی قلیان، پیمان نجاتی، مجید رعایایی، شهین پیشآهنگ.

در بخش دیگری از این سند اشاره شده است که لیست کارگرانی که به صورت تلفنی توسط نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند به بیش از ۶۰ تن می‌رسد.

کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‎تپه پیشتر در تاریخ ۱۶ خردادماه، در نامه‌ای به کمیته آزادی سازمان جهانی کار نسبت به ادامه بازداشت و سرکوب فعالان کارگری از دولت ایران شکایت کرده بودند. در این نامه با تاکید بر بازداشت، احضار و تهدید بیش از ۵۰ تن از کارگران این مجتمع در ماه‌های اخیر، به تداوم بازداشت اسماعیل بخشی و “شکنجه تا سرحد مرگ” وی در زمان بازداشت اشاره شده بود. همچنین از سپیده قلیان، علی نجاتی، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فر به عنوان دیگر مصادیق نقض حقوق فعالین کارگری و مدافعان حقوق کارگران نام برده شده بود.

کیفرخواست پرونده اسماعیل بخشی، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فر، از متهمان دربند پرونده اعتراضات هفت تپه روز ۲۲ خردادماه به صورت جداگانه و با حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به آنان ابلاغ شد. عناوین اتهامی مطروحه “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام”، “اجتماع و تبانی”، “تبلیغ علیه نظام” و “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” بوده است.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

زندانیان