نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مامور پلیس بار دیگر به اتهام قتل محاکمه می‌شود

2-ژوئن-2018

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: مأمور پلیسی که در جریان تعقیب و گریزی متهم سابقه‌داری را با شلیک گلوله کشته بود پس از نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور بار دیگر در دادگاه محاکمه می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین، رسیدگی به این پرونده از بیست و چهارم خرداد‌‌سال ‌۹۴، به دنبال کشته شدن جوان‌۲۱‌ساله به نام میلاد آغاز شد.

شواهد نشان می‌داد متهم – با سابقه سرقت – تحت تعقیب مأموران در منزل پدرش شناسایی ‌می‌شود تا اینکه روز حادثه در جریان دستگیری، حین فرار با شلیک سه گلوله به سینه‌اش از سوی مأمور پلیس کشته می‌شود.

با کشته شدن متهم فراری، عامل تیراندازی عباس ۴۰‌ساله که از مأموران پلیس آگاهی تهران و سابقه مربیگری در تیراندازی داشت بازداشت شد.

او در بازجویی‌ها گفت: «۱۹‌سال سابقه کار دارم، اما در هیچ یک از مأموریت‌ها شلیک نکرده بودم.‌»

او در شرح ماجرا گفت: «آن روز با دو نفر از همکارانم مأموریت داشتیم تا سه متهم را به اتهام سرقت دستگیر کنیم. همان روز دو متهم را بازداشت کردیم و دو متهم نشانی خانه میلاد را که سومین متهم پرونده بود در اختیار ما گذاشتند، اما آدرس خیلی دقیق نبود و ما شماره واحد مسکونی را نمی‌دانستیم، فقط یکی از متهمان گفت پدر میلاد صاحب یک تاکسی شهری است. وقتی به آدرس مورد نظر رفتیم همکارانم مقابل خودرویی که دو متهم دستگیر شده در آن نشسته بودند ایستادند و من مقابل خانه‌ای رفتم که مقابل آن یک خودروی تاکسی پارک شده بود. زنگ زدم و به بهانه اینکه شیشه خودروی تاکسی شکسته است با پدر و برادر کوچک میلاد روبه‌رو شدم. در این حین وقتی میلاد متوجه من و همکارانم ‌شد از روی دیوار خانه همسایه فرار کرد به همین دلیل مجبور شدم او را تعقیب کنم.‌»

مأمور پلیس ادامه داد: «همان ابتدا یک تیرهوایی شلیک کردم تا میلاد تسلیم شود، اما او به فرار ادامه داد. دومین تیر را به سمت پایش نشانه گرفتم اما متوجه نشدم که تیر به پایش برخورد کرده است. او همچنان در حال فرار بود که یک تیر دیگر شلیک کردم و چون دیوار خانه همسایه سست بود میلاد روی زمین افتاد به همین خاطر سومین تیر به سینه او برخورد کرد.»

بعد از اظهارات مأمور پلیس، کارشناسان اسلحه با تحقیقات و بررسی‌های لازم اعلام کردند شلیک از فاصله کمتر از سه‌متر صورت گرفته است و این مغایر با قانون به‌کارگیری سلاح بوده است. سرانجام با اعلام این نظریه و طرح شکایت از سوی پدر و مادر مقتول، پرونده کامل و به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده به ریاست قاضی قربان‌زاده، اولیای‌دم درخواست اعدام کردند، سپس پدر مقتول گفت: «روز حادثه من و همسرم با دو پسرم در خانه بودیم. با شنیدن صدای زنگ همراه پسر کوچکترم مقابل در رفتم و با سه مرد ناشناس که خودشان را مأمور پلیس معرفی کردند روبه‌رو شدم. آنها گفتند برای دستگیری میلاد آمده‌ایم و می‌خواستند وارد خانه شوند، اما چون لباس شخصی به تن داشتند و حکم ورود را به من نشان ندادند مانع ورود آنها شدم. همان موقع میلاد در اتاقش بود که با شنیدن صدای مأموران از روی دیوار حیاط از خانه خارج شد و دقایقی بعد صدای شلیک چند تیر را شنیدم. همسایه‌ها شاهدند که مأمور پلیس بدون اینکه تیرهوایی شلیک کند از فاصله نزدیک به سینه پسرم شلیک کرده است. به همین خاطر برای او درخواست اعدام دارم.»

در ادامه مأمور پلیس که با قرار وثیقه آزاد بود در جایگاه قرار گرفت و بعد از شرح ماجرا در پاسخ به سؤال هیئت قضایی در خصوص اینکه با وجود داشتن رتبه قهرمانی و مربیگری چطور تیر از فاصله سه‌متری خطا رفته است، پاسخ داد: «متهم در حال فرار بود و مدام جایش را تغییر می‌داد، به همین خاطر تیرم خطا رفت و اشتباهی شلیک شد.‌»

او در آخرین دفاعش گفت: «هیچ تیری را مستقیم به سمت او شلیک نکردم و هرگز قصد کشتن او را نداشتم.»

در پایان هیئت قضایی، مأمور پلیس را با توجه به شواهد و مدارک موجود به اعدام محکوم کرد، اما حکم صادره از سوی قضات یکی از شعبات دیوان عالی کشور نقض و پرونده به همان شعبه ارجاع داده شد.

به این ترتیب مأمور پلیس بار دیگر محاکمه خواهد شد.

زندانیان