نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مجلس طرح کاهش مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر را تصویب کرد

14-آگوست-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مجلس ایران متممی را تصویب کرده است که شرایط قانونی برای صدور مجازات اعدام در ارتباط با جرایم مواد مخدر را محدودتر می کند به طوری که می تواند تخفیف مجازات اعدام چند هزار زندانی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، این متمم که به قانون مربوط به جرایم مواد مخدر افزوده می شود بعد از ماه ها بحث در مجلس تصویب می شود اما برای آنکه قانونی شود نیازمند تصویب شورای نگهبان خواهد بود.

براساس این متمم حکم اعدام بعضی از مجرمان از اعدام به حبس و جزای نقدی تغییر خواهد کرد.

نمایندگان متمم جدید قانون مبارزه با مواد مخدر را با ۱۳۵ رای مخالف، ۲۲ رای مخالف، ۷ رای ممتنع تصویب کردند.

این متمم به صورت یک ماده جدید به قانون فعلی مبارزه با مواد مخدر اضافه شود. این قانون در سال ۱۳۶۷ تصویب شده و ۴۵ ماده دارد که در صورت تایید ماده جدید توسط شورای نگهبان به ۴۶ ماده تغییر خواهد کرد.

به گفته سازمان عفو بین الملل ایران در سال ۲۰۱۶ در میان پنج کشوری بود که بیشترین آمار اعدام در جهان را دارند که بیشتر آنها در ارتباط با جرام مواد مخدر صادر شده بود.

براساس متمم تازه شرایط صدور مجازات اعدام از تولید و توزیع ۳۰ گرم مشتقات شیمیایی مثل هروئین، کوکائین و امفتامین به دو کیلوگرم افزایش می یابد.

این شرایط برای مواد طبیعی مثل تریاک و ماریجوانا از پنج کیلوگرم به ۵۰ کیلوگرم افزایش می یابد. جرایم خفیف تر با حداکثر ۳۰ سال زندان و جزای نقدی مواجه خواهد شد.

این تغییر شامل حال محکومان جاری می شود و بنابه گزارش ها در نتیجه می تواند به تخفیف مجازات اعدام حداکثر ۵۳۰۰ نفر که به جرم قاچاق مواد مخدر منتظر اعدام هستند منجر شود.

براساس این قانون مجازات اعدام همچنان در مورد سردستگان گروه های قاچاق، قاچاقچیان مسلح و کسانی که از افراد زیر ۱۸ ساله برای این مقاصد استفاده کرده اند اعمال خواهد شد. این تخفیف شامل حال کسانی نخواهد شد که قبلا در محکومیت دیگری مجازات اعدام یا بیش از ۱۵ سال حبس گرفته اند.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفته پیش در دفاع از این تغییرات گفته بود که هزینه مبارزه با مواد مخدر در کشور طی ۷ سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

آقای نوروزی گفت که هم اکنون ۵۳۰۰ نفر در ایران در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

او گفت: “اکثریت نمایندگانی که به عنوان قاضی در دادگاه انقلاب بوده‌اند اذعان دارند اعدام باید برای آن دسته از افرادی انجام شود که سابقه محکومیت و یا سرکردگی قاچاق را بر عهده دارند.”

اما به گزارش ایلنا علی مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر همان زمان در جریان بررسی این طرح در صحن علنی مجلس در مخالفت با این طرح گفت: “منطقه ما خشن‌ترین شبکه‌های قاچاق مواد مخدر را در خود جای داده است و یا پیچیده‌ترین شبکه‌های قاچاق در این منطقه هستند.”

ایران از مسیرهای عمده عبور مواد مخدر است که در افغانستان تولید می شود، کشوری که مسئول تولید ۹۰ درصد تریاک جهان است.

عفو بین الملل اشاره کرده است که شمار اعدام ها در ایران سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافت و به ۵۶۷ مورد رسید.

زندانیان