نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مجلس نمایندگان آمریکا طی قطعنامه ای خواستار آزادی امیر حکمتی شد

16-ژوئن-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مجلس نمایندگان آمریکا، طی قطعنامه ای خواستار آزادی امیر میرزایی حکمتی تفنگدار سابق دریایی آمریکا و سایر آمریکایی های زندانی در این کشور شده است.

به گزارش بی بی سی فارسی، در این قطعنامه که دوشنبه بعد از ظهر به اتفاق آرا تصویب شد، آمده است که ایران باید همه آمریکایی های بازداشت شده را فورا آزاد کند و همه اطلاعات موجود درباره هر آمریکایی که در داخل مرزهایش ناپدید شده را ارائه کند.

این قطعنامه را “دن کیلدی” نماینده میشیگان، محل زندگی خانواده حکمتی تنظیم کرده بود، او در جلسه رای گیری درباره این قطعنامه گفت: “جهان باید نام امیر را بداند چون او یک شخص واقعی است، نه گروگانی در کشمکش استراتژیک ایران و باقی جهان، او بی گناه است، و با این حال برای ۱۳۸۶ روز در ایران زندانی بوده است”.

آقای “حکمتی” در تابستان ۲۰۱۱ میلادی، ۱۳۹۰ خورشیدی، هنگامی که به گفته خانواده‌اش برای دیدار با مادربزرگ خود به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد و بعدآ به جاسوسی متهم شد، وی ابتدا به اتهام جاسوسی برای سیا مجازات اعدام گرفت اما بعدآ مجازات او به ۱۰ سال حبس کاهش داده شد.

سنای آمریکا هم ماه پیش قطعنامه ای را تصویب کرد که از دولت ایران می خواهد فورا سه آمریکایی تحت بازداشت در این کشور را آزاد کند و به یافتن نفر چهارم کمک کند.

سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضاییان سه آمریکایی زندانی در ایران هستند، یک آمریکایی دیگر به نام رابرت لوینسون سال ها پیش ظاهرا در جزیره کیش ایران ناپدید شد.

سعید عابدینی، بیش از دو سال و نیم پیش به اتهام تشکیل کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی دستگیر و سپس به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد، او که به شهروندی آمریکا در آمده ساکن “آیداهو” بوده است.

امیر حکمتی در “آریزونا” متولد شده و زمانی تفنگدار دریایی آمریکا بود اما شهروندی ایران را هم دارد.

جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ایران، به جاسوسی، همکاری با دولت‌های متخاصم و تبلیغ علیه نظام متهم شده، محاکمه او هم اکنون در جریان است.

رابرت لوینسون، مامور سابق اف.بی.آی در ماه مارس ۲۰۰۷ (۱۳۸۵) در جریان یک سفر کاری در جزیره کیش ناپدید شد، پلیس فدرال آمریکا “اف.بی.آی” در ماه مارس برای پیدا شدن او جایزه ای ۵ میلیون دلاری تعیین کرد.

زندانیان