نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محاکمه چند دقیقه‌ای ۳۵ نفر در دادگاه انقلاب خوی

10-سپتامبر-2018

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: ۳۵ نفر از افرادی که در اعتراضات سراسری دی ماه در خوی بازداشت شده یا تحت تعقیب قرار گرفته بودند در دادگاه انقلاب خوی محاکمه شدند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات ۳۵ نفر که در جریان تظاهرات دی ماه ۹۶ دستگیر و موقتا آزاد شده بودند صبح روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۷ در شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ریاست قاضی درخوش برگزار شد.

در این جلسه که ۳۴ تن از شهروندان متهم شده در این پرونده حضور داشتند، دادگاه به صورت فردی و در مدت زمان حداکثر ۵ دقیقه برگزار شده است.

به گفته‌ی متهمین آن‌ها فقط به یک سوال پاسخ داده‌اند: «اتهامات را قبول دارید یا نه؟»

۳۱ تن از این افراد از شهروندان تُرک، دو نفر از شهروندان کُرد و ۲ نفر فارس‌زبان هستند.

شهروندان محاکمه شده معتقدند که این جلسه دادگاه که صرفا با حضور قاضی و متهم و بدون کیفرخواست و بدون فرصتِ دفاع در برابر اتهامات انتسابی برگزار شده، نمایشی بوده و احکام احتمالی بر اساس خواست مراکز امنیتی صادر خواهد شد.

محمدباقر اباذری، امیر ابراهیم‌زاده خویی، علی اروج‌زاده امیربیگی، مریم اسدلو، علیرضا جباری، اکبر جعفرپور، حامد جعفری، وحید جعفری، محمد حاجی‌الهیاری، ناصر حاجی‌زاده، هادی حاجی‌علیزاده پارچلو، صدرا حاجی‌علیقلی‌لو، میلاد حاجی‌لو، روح‌الله‌حسین‌زاده، مهدی حیدری آغباش، شایان خلیل‌زاده، وحید رستم‌لو، مهدی زمان‌خانی، عارف‌سلطانعلی‌زاده، هاتف سلطانعلی‌زاده، حمید صادق، آرزو صحرایی، امیرحسین عالی‌نژاد، منوچهر قره‌محمدلو، محمد قلجی، عباس کوچری، حامد گلوانی، شهریار گلوانی، میلاد مافی کندی، محمد محسن‌نژاد خویی، مجید محمدی، امیر محمودی، رضا مهرانی و محمداسماعیل یکانی، ۳۴ نفری هستند که در این دادگاه حضور داشتند.

آیدین محسن‌نژاد خویی دیگر احضار شده این پرونده، غایب جلسه دادگاه امروز بوده است.

طبق دادنامه‌ی صادره، ۳ نفر از این افراد با نام‌های حمید صادق، منوچهر قره‌محمدلو و میلاد مافی کندی از اتهامات انتسابی تبرئه شده و برای ۳۲ تن دیگر حکم جلب نیز صادر شده است.

هنوز معلوم نیست این احکام جلب که در صورت صدور رأی دادگاه بدوی، فرصت اعتراض جهت رسیدگی در دادگاه تجدید نظر نیز برایشان وجود دارد، چرا و به چه دلیلی صادر شده است.

متهمین این پرونده در خلال و پس از تجمعی اعتراضی که در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۶ هم‌زمان با برخی شهرهای دیگر ایران در خوی نیز برگزار شد؛ توسط ارگان‌های مختلف از جمله اداره‌ی اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران ، اطلاعات نیروی انتظامی و اداره آگاهی خوی دستگیر و پس از طی مراحل بازجویی و بازپرسی با قرار وثیقه‌هایی سنگین آزاد شدند.

تبانی و اجتماع علیه امنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران، تشویش اذهان عمومی، اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش عمومی اتهامات انتسابی است که احضار شدگان به همه یا چند مورد از این اتهامات مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

شهرستان خوی از شهرهای استان آذربایجان غربی است و هم‌زمان با اعتراضات سراسری در دی ماه ۱۳۹۶ صحنه‌ی اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران بود.

زندانیان