نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محرومیت مجدد شهروندان بهایی از تحصیل

4-آگوست-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: تعداد زیادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری امسال شرکت کرده بودند، به جای دریافت نتایج، با عبارت «لطفا با صندوق پستی کرج مکاتبه و یا … مراجعه نمایید» روبرو شدند.

به گزارش دانشجونیوز، طی روند چند سال گذشته، داوطلبین بهائی کنکور سراسری، به هنگام دریافت نتایج کنکور و یا نتایج انتخاب رشته، با عبارت «نقص پرونده» مواجه می‌شدند و تعداد دیگری که می‌توانستند به دانشگاه راه پیدا کنند، پس از مدتی از دانشگاه اخراج می‌شدند.

به نظر می‌رسد عبارت جدید درج شده در کارنامهٔ بهائیان، شکل جدیدی از ادامهٔ روند محرومیت از تحصیل بهائیان پس از انقلاب فرهنگی می‌باشد.

اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از تحصیل شمار زیادی از شهروندان ایرانی به دلیل عقاید سیاسی، مذهبی و یا فعالیت‌های صلح آمیز بدور از خشونت، و یا تبعیض تحصیلی علیه زنان به دلیل جنسیت، مخالف بندهایی از قانون اساسی کشور و همچنین میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی است که ایران به رعایت مفاد آن متعهد شده است.

بر اساس بندهایی از ماده دوم و ماده سیزدهم «میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» که جمهوری اسلامی ایران نیز بدان متعهد شده است، آموزش عالی باید به طور مساوی برای همه شهروندان، «بدون هیچ نوع تبعیض از حیث‌نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشاء ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر» در دسترس باشد.

زندانیان