نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محسنی اژه‌ای: موضوع عفو در پرونده سهیل عربی مطرح نیست

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده غنچه قوامی و تاکید بر اجرای حکم قصاص عضو متهم به اسیدپاشی

1-دسامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در رابطه با پرونده سهیل عربی اعلام کرد که «بحث عفو وی مطرح نیست.»

به گزارش ایسنا، محسنی‌ اژه‌ای درباره‌ این که آیا احتمال عفو سهیل عربی که اتهامش سب‌النبی است، وجود دارد گفت: فعلا موضوع عفو مطرح نیست و اکنون حکم وی به عنوان مفسد فی‌الارض در دیوان عالی کشور تایید شده است، وی درخواست اعاده دادرسی کرده که درخواست اعاده دادرسی هم بستگی به این دارد که آیا دیوان آن را می‌پذیرد یا خیر؟ و اکنون بحث عفو وی مطرح نیست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت که پرونده غنچه قوامی در رابطه با دومین اتهام امنیتی در دادسرا است و هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آزادی غنچه قوامی که به جاسوسی متهم است با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی کار درستی است یا خیر؟ گفت: من در رابطه با این پرونده قبلا توضیح دادم که ایشان دو اتهام داشت. یکی تبلیغ علیه نظام و دومی اتهام امنیتی دیگری است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد:‌ در رابطه با اتهام امنیتی دوم در دادسرا قرار منع تعقیب صادر شد ولی در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام کیفرخواست صادر شد. دادستان به قرار منع تعقیبی که صادر شده بود اعتراض کرد و دادگاه اعتراض را پذیرفت و به همین جهت پرونده مجددا به دادسرا ارجاع شد که رسیدگی به این اتهام ادامه دارد و کیفرخواست هنوز صادر نشده است.

وی ادامه داد: در رابطه با موضوع بازداشت نیز باید گفت: الزامی ندارد که بازداشت موقت ادامه داشته باشد و این موارد را قانون پیش بینی کرده است.

او در رابطه با متهمان اسیدپاشی نیز بر اجرای حکم قصاص عضو تاکید کرد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد:‌ پس از انقلاب که قانون قصاص هم تصویب شد اگر کسی با اسید یا عناوین دیگر فردی را بکشد به عنوان قصاص نفس،‌ قصاص می‌شود و پس از انقلاب هر اقدامی که به قصد کشتن انجام شود قابل قصاص است و اگر موجب صدمه بدنی شود قصاص عضو مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: غیر از این موضوع، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه اسیدی که پاشیده می‌شود موجب ترس و وحشت مردم شود که حکم محارب را می گیرد و مرتکب اعدام می‌شود ولی فتوای همه علما و نظر حقوقدانان به این صورت نیست. نظریه دیگر این است که عده ای می‌گویند اگر فردی اقدام به اسیدپاشی کند که موجب فساد در جامعه شود به عنوان مفسد فی الارض اعدام می‌شود، البته در این زمینه قانون شفاف نیست که فرد اسیدپاش به عنوان محارب یا مفسد فی الارض اعدام شود یا خیر. از سوی دیگر بعضی از آقایان از ماده ۶۲۸ قانون مجازات اسلامی استفاده می‌کنند و می گویند که این قانون شامل موضوع اسیدپاشی هم می‌شود و می توان حکم اعدام را داد، البته در این موضوع که آیا اسید جزو سلاح است یا خیر اختلاف نظراتی وجود دارد و عده ای می گویند که اسید سلاح نیست.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا دستگیری عامل اصلی اسیدپاشی در تهران با اسیدپاشی های اصفهان ارتباط دارد یا خیر ؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد:‌ خیر. این موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارد و اسیدپاشی تهران مسئله ای شخصی بوده است. گویا عمو و برادر زاده با هم اختلافات شخصی داشته‌اند.

خبرنگار دیگری در مورد عدم اجرای حکم داوود روشنایی یکی از قربانیان اسیدپاشی در سال‌های اخیر از محسنی‌اژه‌ای پرسید که وی پاسخ داد:‌ دو موردی را که بنده در جریان اجرای حکم آنان هستم مربوط به قصاص عضو است که تائید شده و دستور اجرا هم صادر شده، البته مشکلی در زمینه اجرا وجود دارد که مربوط به مشکلات پزشکی است.

زندانیان