نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محمد عبداللهی، زندانی سیاسی زندان ارومیه تهدید به اجرای حکم اعدام شد

15-دسامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: بازجویان وزارت اطلاعات در زندان ارومیه، محمد عبداللهی زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه را تهدید کردند که در صورت ادامه‌ی اعتصاب غذا حکم اعدام‌اش اجرا خواهد شد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، امروز ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۳، محمد عبداللهی که بیست و ششمین روز اعتصاب غذای خود را به هم‌راه دیگر زندانیان سیاسی زندان ارومیه پشت می‌گذارد به دفتر وزارت اطلاعات در زندان ارومیه احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت‌: «بازجویان محمد عبداللهی را در رابطه با مسائل داخلی بند مورد بازجویی قرار داده و در نهایت وی را تهدید کرده‌اند که در صورتی که اعتصاب غذایش را نشکند، اجرای حکم اعدام وی تسریع خواهد شد.»

محمد عبداللهی که در بهار ۱۳۸۹ توسط اداره‌ی اطلاعات سپاه در مهاباد بازداشت شده و به مدت ۳ ماه در سلول انفرادی مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته است، به اتهام محاربه از طریق هواداری از یکی از احزاب کُردی به اعدام محکوم شده است. ماموران اطلاعات سپاه پاسداران، در دوران بازجویی، با تحت شکنجه قرار دادن وی باعث شکسته شدن دست، پا و دندان‌های این زندانی سیاسی شده بودند.

از سوی دیگر، عثمان مصطفی‌پور و خضر رسولی‌ مروت، امروز بر اثر وخامت حال‌شان به بهداری زندان منتقل شدند.

این ۲ زندانی سیاسی با وجود وخامت حال‌شان از تزریق سرم جلوگیری کرده و به بند بازگشتند.

خضر رسولی‌ مروت، دانش‌جوی دانش‌گاه سراسری ارومیه و لیسانس ادبیات فارسی است که در اواخر سال ۱۳۹۱ بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده است.

به گفته‌ی یکی از زندانیان زندان ارومیه، علوی، مدیر داخلی این زندان، امروز به یکی از زندانیان گفته است که «اصلا برای ما مهم نیست، آن‌قدر اعتصاب کنند تا همین‌جا بمیرند.»

گفتنی است، پیش از این نیز علی افشاری و سامان نسیم از سوی ماموران زندان تهدید به اجرای احکام اعدام‌شان شده بودند.

شایان ذکر است، هم‌اکنون ۲۴ زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان ارومیه در اعتصاب غذا به سر می‌برند. این زندانیان از روز ۲۹ آبان ماه در اعتراض به «انحلال بند زندانیان سیاسی» و نیز «فشارهای وارده از سوی وزارت اطلاعات بر زندانیان و خانواده‌هایشان» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

زندانیان