نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

 محکومیت نازنین زاغری در یک پرونده جدید، به یک سال زندان و ممنوعیت خروج از ایران

27-آوریل-2021

گروه خبری: زنان - زندانیان -

نفس در قفس، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰: وکیل نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی که محکومیت پنج ساله او به اتهام جاسوسی در اسفند ۹۹ پایان یافته بود، از صدور حکم یک سال حبس دیگر و یک سال ممنوع‌الخروجی موکلش در پرونده دوم او خبر داد.

به گزارش« نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری، روز دوشنبه ۶ اردیبهشت گفت که این حکم به اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی برای وی صادر شده است.

حکم آزادی نازنین زاغری پس از پایان دوران محکومیت پنج ‌ساله اش در ۱۷ اسفند ۹۹صادر شده بود اما پیشتر پرونده اتهامی جدیدی تحت عنوان فعالیت تبلیغی علیه نظام علیه او باز شده بود.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در واکنش به صدور این حکم گفت این درست نیست که نازنین به یک سال حبس دیگر محکوم شود و ما با تمام توان برای آزادی او و بازگشتش به بریتانیا تلاش می کنیم.

جانسون همچنین افزود بریتانیا برای آزادی شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران با آمریکا همکاری می کند.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا نیز در توییتی، حکم یک سال حبس دیگر برای نازنین را غیر انسانی و غیر قابل توجیه خواند و گفت بریتانیا همچنان خواستار آزادی اوست تا بتواند نزد خانواده اش در بریتانیا باز گردد.

در تاریخ ۱۸ شهریور سال ۹۹، نازنین زاغری رتکلیف، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران حاضر و کیفرخواست پرونده جدیدش به او ابلاغ شد و سپس در تاریخ ۱۲ آبان همان سال، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند ایرانی بریتانیایی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

وی متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی در همان زمان شده بود.

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند در خصوص پرونده جدیدش مورخ ۲۴ اسفند ۹۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

نازنین زاغری رتکلیف، فروردین سال ۹۵ هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و در شهریورماه ۹۵ در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال زندان محکوم شد. وی سپس ۲۷ اسفندماه ۹۸، با پابند الکترونیکی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد و اواسط اسفندماه امسال پس از ۵ سال تحمل حبس و پایان دوران محکومیت،از زندان اوین آزاد شد.

نازنین زاغری با بخش آموزشی و خیریه بنیاد رویترز همکاری داشت و در گذشته مدتی در بخش اداری نهاد خیریه بخش جهانی بی‌بی‌سی کار می‌کرد.

برچسب ها:

زندانیان