نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مخالفت دادستان تهران با درخواست آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی

8-جولای-2018

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سعید دهقان وکیل عبدالفتاح سلطانی خبر داد که  دادستانی تهران با درخواست آزادی مشروط موکلش مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید دهقان وکیل مدافع عبدالفتاح سلطانی امروز یکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۷ با اعلام این خبر اظهار داشت: “دادستانی تهران گفته است عبدالفتاح سلطانی شرایط آزادی مشروط را ندارد”.

این وکیل دادگستری افزود: “برای آزادی مشروط و مرخصی عبدالفتاح سلطانی از طریق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نیز دفتر نظارت بر حقوق شهروندی دادگستری استان تهران اقدام کردیم که نهایتاً همه راه‌ها به دادستانی تهران ختم شد و دادستانی با این درخواست مخالفت کرد”.

دهقان با بیان اینکه عبدالفتاح سلطانی، هفت سال از ۱۰ سال محکومیت حبس خود را سپری کرده است، تأکید کرد: “موکلم دقیقاً مشمول ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی است”.

در ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ آمده است: “در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادر کننده حکم می تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایط زیر حکم به آزادی مشروط را صادر کند؛ الف- محکوم در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد. ب- حالات و رفتار محکوم نشان دهد که پس از آزادی، دیگر مرتکب جرمی نمی‌شود. پ- به تشخیص دادگاه محکوم تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیان مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد. ت- محکوم پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد”.

عبدالفتاح سلطانی آخرین بار در دی سال ۹۶، چهار روز به مرخصی آمد و سپس به زندان بازگشت.

آقای سلطانی که هفتمین سالگرد از حبس خود را در زندان اوین پشت سر می گذارد، به بیماری‌های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است. از سوی دیگر، با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده و علیرغم گذشت چندین سال، هنوز به درخواست اعاده دادرسی او نیز توجهی نشده است.

زندانیان