نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مدیرکل زندان های استان تهران برکنار شد

2-جولای-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) می گوید مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران، از سمت خود برکنار شده است.

بر اساس این گزارش، حشمت‌الله حیات‌‌الغیب، جایگزین مدیر برکنار شده قوه قضائیه شده است. آقای حیات‌الغیب پیش از این مدیرکل زندان‌های استان فارس بوده است. در حال حاضر دادستان عمومی و انقلاب استان تهران و مدیرکل زندان‌های این استان هر دو پیش از این در استان فارس همین سمت را در اختیار داشته‌اند.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید برکناری مصطفی محبی نتیجه بررسی‌های کمیته ویژه‌ای است که از سوی رئیس قوه قضائیه برای بررسی علت قتل علیرضا شیرمحمدعلی تشکیل شده است. آقای شیرمحمدعلی که در زندان فشافویه در جنوب تهران بازداشت بود، حدود سه هفته پیش توسط دو زندانی دیگر در این زندان به قتل رسید.

آقای شیرمحمدعلی ۲۱ سال سن داشت و از جمله به اتهام “توهین به مقدسات”، “توهین به آیت‌الله خمینی” و “توهین به رهبری” به هشت سال زندان محکوم شده بود.

او به نگهداری خود با زندانیانی که جرایم غیرسیاسی داشتند معترض بود و به همین دلیل در اسفند ۹۷ اعتصاب کرده بود. در نامه‌ای سرگشاده آقای شیرمحمدعلی از “عدم امنیت جانی” و “شرایط غیر انسانی زندان فشافویه” انتقاد کرده بود.

علیرضا شیرمحمدعلی با ضربات متعدد چاقو در سلول اش به قتل رسید. خانواده او خواستار قصاص قاتل شده اند.

نام مصطفی محبی مدیر برکنار شده قوه قضائیه ایران پیش از این با مرگ سینا قنبری، از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ مطرح شده بود. آقای قنبری در زمان بازداشت در قرنطینه زندان اوین، جان باخت. آقای محبی گفته بود که او خود را حلق آویز کرده است.

در سال های اخیر از سوی مقام های امنیتی قضایی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده که چندین زندانی سیاسی در ایران در زمان حضور در بازداشت، درگذشته اند. مقام ها حکومتی می گویند در این کشور زندانی سیاسی وجود ندارد و عمده علت درگذشت این افراد در زندان را “خودکشی” عنوان می‌کنند.

پیش از این، کاووس سیدامامی متخصص محیط زیست پس از بازداشت، در زندان اوین تهران درگذشت. مقام های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران می گویند که او در زندان خودکشی کرد اما خانواده آقای سیدامامی مرگ او مشکوک خواندند و خواستار تحقیقات مستقل در این باره شدند. مقام های قضایی همسر آقای سیدامامی را ممنوع الخروج کردند.

مقام های قوه قضائیه مسئول حفاظت از جان زندانیان و بازداشت شدگان هستند. گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در یکی از گزارش های اخیر خود از تکرار مرگ زندانیان در زندان های جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی شدید کرده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگو و رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است که قاتلان علیرضا شیرمحمدعلی در یک لحظه غفلت وارد سلول او شدند و دست به قتل زدند.

آقای اسماعیلی در سال ۱۳۹۳ پس از ضرب و شتم زندانیان در زندان اوین تهران، از سوی صادق لاریجانی، رئیس وقت قوه قضائیه از سمت خود برکنار شد اما با حکم او به ریاست کل دادگستری استان تهران رسید.

مدیران ارشد قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به دلیل “نقض فاحش حقوق بشر” تحت تحریم قرار دارند.

زندانیان