نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مردی که یک بار اعدام شده بود از اعدام دوباره جست

7-فوریه-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: مردی که ۲۲ سال پیش به جرم قتل شریکش اعدام شده و زنده مانده بود، پس از ۲۲ سال بار دیگر در حالی تا نزدیکی اعدام دوباره رفت که با پرداخت دیه ۳۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش فرهیختگان؛ «نیازعلی رهایی‌نیک» که پرونده قتل دوستش، پس از ۲۰ سال دوباره ازسوی فرزندان مقتول به جریان افتاده بود، بعد از تحمل حبس دوباره چهار روز پیش با رضایت فرزندان مقتول آزاد شد. رهایی نیازعلی رهایی‌نیک در اواسط بهمن ماه امسال در حالی اتفاق افتاد که این مرد یک بار اعدام شده و مرگش از سوی کار‌شناسان پزشکی قانونی تایید شده بود، اما در حالی که هنوز به سردخانه منتقل نشده بود، علائم حیات در او مشاهده شد.

«یک هفته تا اعدام دوباره نیازعلی»، «قصاص مردی که یک بار اعدام شده»، «استفتاء از مراجع تقلید برای اعدام دوباره مرد همدانی» و… این‌ها تیتر‌هایی است که در چند ماه گذشته درباره این پرونده در رسانه‌ها منتشر شد و شاید همین‌ها در رهایی نیازعلی و رضایت فرزندان مقتول موثر بود.

پرونده‌ای که به قوه قضائیه رفت
فرزندان مقتول که تحت هیچ شرایطی حاضر به رضایت نبودند و موفق به گرفتن حکم اعدام این مرد در اواخر شهریور ماه امسال از دادگستری همدان شدند پس از رفتن این پرونده به تهران و قوه قضائیه حاضر شدند با گرفتن ۳۵۰ میلیون تومان از قصاص مجدد نیازعلی بگذرند. وکیل نیازعلی درباره این پرونده به فرهیختگان گفت: «این پرونده با پرداخت ۳۵۰میلیون تومان مختومه اعلام شد و فرزندان مقتول به آزادی نیاز علی رضایت دادند.»
وی افزود: «مردم در پرداخت این پول کمک زیادی کردند و با این حمایت‌ها کابوس قصاص دوباره را از نیازعلی گرفتند.» وی همچنین با بیان اینکه این خانواده وضع مالی بسیار ضعیفی دارند گفت: «با توجه به شرایط خانواده نیازعلی آن‌ها مجبور به فروش منازل خود و اقوامشان شدند و حالا برای پرداخت بدهی‌های خود نیاز شدیدی به کمک مردم دارند.»
همسر نیازعلی نیز در این رابطه به فرهیختگان گفت: «ما حتی از عهده پرداخت ۵۰ میلیون تومان هم برنمی‌آمدیم و این ۳۵۰ میلیون تومان با کمک همه اقوام دور و فقط برای زنده ماندن نیازعلی بود. حالا که او اعدام نشده باید همه آن‌ها را پرداخت کنیم ولی خدا راشکر می‌کنم که همسرم اعدام نشد.»

آزادی با پرداخت دیه بیش از دو نفر
نیازعلی رهایی‌نیک مردی که سال ۱۳۷۱ به وسیله بیل اقدام به مرگ دوستش در روستای کبودرآهنگ همدان کرده بود پس از این کار خود را به پلیس معرفی کرد. وی پس از ماندن ۲۰ دقیقه در بالای چوبه دار و تایید فوت او از سوی کار‌شناس پزشکی قانونی در سردخانه زنده شد و پس از تحمل ۱۵ سال حبس آزاد شد. اگرچه نیازعلی پس از این حبس طولانی و تحمل یک بار اعدام آزاد شده بود اما ماجرای او به همین جا ختم نشد و حدود دو سال پیش فرزندان مقتول که هنگام قتل صغیر بودند با پیگیری‌های مداوم بار دیگر پرونده را به جریان انداختند و حکم اعدام وی را گرفتند. آن‌ها حاضر به رضایت نبودند و برای همین شرط رضایت را رقمی عنوان کردند که خانواده نیازعلی تحت هیچ شرایطی قادر به پرداخت آن نبودند؛ ۳۵۰ میلیون تومان. رقمی که بیش از دو برابر دیه یک نفر در زمان حال است و با توجه به شرایط مالی نیازعلی و خانواده‌اش پرداخت چنین رقمی ممکن نبود، اما با کمک مردم این رقم پرداخت و رضایت خانواده مقتول گرفته شد.
حالا نیازعلی که پس از یک بار اعدام و تحمل ۱۵ سال حبس، بار دیگر کابوس اعدام را در سر داشت و دو سال اخیر منتظر رفتن بالای چوبه دار بود، به زندگی بازگشته است.

زندانیان