نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مرگ یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه به دلیل عدم رسیدگی پزشکی

25-ژوئن-2018

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: روز شنبه ۲ تیرماه یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز شنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۷ یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه که به بیماری صعب‌العلاجی دچار بود، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.

گزارش شده که به دلیل بسته بودن درب بندها در زمان حضور بازدیدکنندگانی از دادگستری در زندان، به وضعیت این زندانی رسیدگی نشده است.

هویت این زندانی قربانعلی امیراسماعیلی از بند ۲ اعصاب و روان (روان درمانی) با اتهام مربوط به مواد مخدر اعلام شده است.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “روز شنبه ۲ تیرماه به دلیل حضور بازدیدکنندگانی از دادگستری درب بندها بسته شده بود. همزمان وضعیت یکی از زندانیان به نام “قربانعلی امیراسماعیلی” در بند ۲ اعصاب و روان (روان درمانی) که دچار بیماری صعب‌العلاجی بود، رو به وخامت گذاشت؛ نهایتا در حالی که پزشک بهداری به دلیل بسته بودن درها نتوانست وی را معاینه کند، این زندانی در پی عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.

ضمن اینکه آقای امیراسماعیلی نامه پزشکی قانونی مبنی بر ناتوانی در تحمل ادامه حبس را نیز داشت اما سازمان زندان‌ها، با آن موافقت نکرده بود. این سهل انگاری مسئولان در مورد رسیدگی به بیماران صعب‌العلاج پیش از این هم تکرار شده است”.

لازم به اشاره است زندانیان زندان مرکزی ارومیه به دلیل کمبود پرسنل و نبود پزشک در بهداری از مدت‌ها قبل با مشکلات مشابهی در خصوص درمان و پزشکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به عنوان نمونه، بهاالدین و داوود قاسم زاده، دو برادر زندانی محکوم به اعدام در این زندان که هر دو به علت قطع نخاع و شرایط بد زندان دچار عفونت در ناحیه پا شده‌اند، به دنبال وخامت وضعیت جسمانی و ممانعت مسئولان زندان از اعزام آنها به مراکز درمانی، روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه از رئیس زندان درخواست کردند که حکم اعدامشان هر چه سریع‌تر اجرا شود.

زندانیان