نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مشخصات و وضعیت ۳۱ زندانی سیاسی زن در زندان اوین

11-دسامبر-2020

گروه خبری: زنان - زندانیان -

بند زنان زندان اوین، بندی فوق امنیتی

۳۱ زندانی و متهم سیاسی زن هم اکنون در بند زنان زندان اوین نگهداری ‌می شود. این بند در بالاترین سطح امنیتی قرار دارد به طوری که حداقل ۳۰ دوربین مدار بسته در کل بند وجود دارد وماموران تمام مدت زندانیان را کنترل می‌کنند.


وضعیت بند زنان از نظر رسیدگی پزشکی، اعزام به بیمارستان و وضعیت غذایی و بهداشتی بخصوص بعد از شیوع ویروس کرونا وضعیت بسیار بدی دارد. اعزام‌های دادگاهها و دادسرا هم‌چنان بدون توجه به پیشگری از بیماری کرونا ادامه دارد.
وضعیت غذایی که زندان در اختیار زندانیان قرار می‌دهد بسیار بد است طوری که اکثر زندانیان مجبور به خرید موارد خوراکی از فروشگاه زندان آنهم با قیمت چندین برابر نسبت به بیرون هستند. تمامی وسایل قابل استفاده در داخل بند توسط خانواده زندانیان تهیه شده است و زندان هیچ گونه امکاناتی در اختیار زندانیان قرار نداده است.
از زمان شیوع بیماری کرونا ملاقات‌های حضوری را به این بهانه قطع کرده‌اند اما به گفته خود زندانیان، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف خود مسئولین از جمله عدم استفاده از ماسک و حضور و تکرار بازرسی‌های گوناگون از طرف نهادهای مختلف آنهم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نگرانی در مورد وضعیت این زندانیان را بیشتر کرده است.
ارتباطات زندانیان با خانواده و بیرون از زندان از طریق هفته ای یکبار ملاقات در روزهای یکشنبه و هفته‌ای ۳ بار تماس به مدت ده دقیقه صورت میگیرد. زندانیان می توانند ۵ شماره در کارت خو ذخیره کنند و با آن شماره ها تماس بگیرند.
همچنین ملاقات مادران با فرزندانشان که پیشتر در روزهای چهارشنبه صورت می گرفت از نزدیک به یک سال قبل به صورت کامل لغو شده است. برای ملاقات کابینی مسئولان زندان به هیچ عنوان پیش بینی مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن صندلی و گوشی تلفن را ندارند و همین مواد نیز باید از سوی خانواده زندانیان همراه با خود آورده شود. همچنین شیشه‌های سالن ملاقات بسیار قدیمی، کدر و پر از لکه است که دیدن طرفین را بسیار دشوار کرده است.
باید اضافه کنیم در روزهای اخیر تعداد قابل توجهی از زندانیان را به زندانهای مختلف تبعید کردند. یاسمن آریانی و منیره عربشاهی به زندان کچویی کرج، سمانه نوروز مرادی به زندان لاکان رشت، الهام برمکی، صبا کردافشاری، مژگان کشاورز، سپیده فرهان به زندان قرچک ورامین تبعید شدند.
همچنین تعدادی از زندانیان از جمله نازنین زاغری و فریبا عادلخواه با پابند الکترونیکی در مرخصی هستند.

خانم معصومه عسکری، معلم بازنشسته که پیش از این با گواهی پزشکی قانونی در مرخصی استعلاجی بود به زندان بازگردانده شده ولی هم اکنون در بیمارستان روانی امین‌آباد تهران بستری می‌باشد.

در ادامه لیست کامل و شرحی از زندانیان محبوس در این بند را تا روز ۱۰ دسامبر۲۰۲۰ که به مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر منتشر می‌شود، مشاهده می‌کنید.

برای دیدن لیست و شرح وضعیت زندانیان روی پی‌دی‌اف کلیک کنید:

بند زنان اوین آذر ۱۳۹۹

زندانیان