نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مصاحبه با رویترز؛ کارشناس سازمان ملل از تحقیقات در مورد کشتار(۱۹۸۸)۱۳۶۷ و نقش رئیسی حمایت می کند

29-ژوئن-2021

گروه خبری: اعدام -

نفس در قفس، ۸ تیر ۱۴۰۰: جاوید رحمان ،گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، روز جاری در مصاحبه با خبرگزاری رویترز خواستار تحقیق مستقل در مورد نقش ابراهیم رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ شد. او در این مصاحبه گفت : « من برای اجرای عدالت تلاش خواهم کرد»

به گزارش « نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، خبرگزاری رویترز ۲۹ ژوئن۲۰۲۱  در مصاحبه با جاوید رحمان نوشت : «بازرس حقوق بشر سازمان ملل در ایران خواستار تحقیق مستقل در مورد اتهامات اعدام هزاران زندانی سیاسی به دستور دولت در سال ۱۹۸۸ و نقشی که ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب به عنوان معاون دادستان تهران ایفا کرده، می‌باشد. »

جاوید رحمان روز دوشنبه در مصاحبه با رویترز گفت طی سالهای گذشته دفتر وی شهادتها و شواهد را جمع‌آوری کرده است.

اگر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل یا سایر نهادها تحقیق بی‌طرفی را آغاز کند، دفتر او آماده است آنها را به اشتراک بگذارد.

وی گفت که نگران گزارشاتی است که برخی از ‘گورهای دسته جمعی’ به‌عنوان بخشی از ادامه مخفی کاری، تخریب می‌شوند. رحمان از لندن، جایی که وی قوانین اسلامی و حقوق بین‌الملل تدریس می‌کند، گفت: «من فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است و اکنون که آقای رئیسی رئیس‌جمهور (منتخب) است بسیار مهم است که ما تحقیق در مورد آنچه در سال۱۳۶۷ اتفاق افتاده و نقش افراد را آغاز کنیم».

وی گفت: یک تحقیق به نفع ایران بود و می‌تواند نقطه پایانی برای خانواده‌ها باشد، و افزود: «در غیراین صورت ما نگرانیهای جدی در مورد این رئیس‌جمهور و نقشی که گزارش‌شده است او به‌طور تاریخی در آن اعدامها ایفا کرده، خواهیم داشت».

رئیسی یک قاضی سخت سر تحت تحریمهای آمریکا به‌خاطر گذشته می باشد که آمریکا و فعالان می‌گویند به‌خاطر شرکت او به‌عنوان یکی از ۴قاضی ناظر بر کشتارهای ۱۳۶۷(۱۹۸۸) می باشد. عفو بین الملل تعداد اعدام شدگان را ۵۰۰۰ اعلام کرده و در گزارش سال۲۰۱۸ گفته است که «عدد واقعی می‌تواند بیشتر باشد».

رئیسی زمانی که از او در مورد اتهامات شرکت او در این کشتارها سؤال شد به خبرنگاران گفت: «اگر یک قاضی یا دادستان از امنیت مردم دفاع کرده است شما باید از او تقدیر کنید و من افتخار می‌کنم که از حقوق بشر درهرموضعی که تاکنون داشته‌ام دفاع کرده‌ام».

رحمان گفت: «ما تماس‌هایی با جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم زیرا ما نگرانی‌هایی داریم که مجدداً سیاستی که عملاً گورها را نابود کنند وجود دارد یا ممکن است فعالیت هایی باشد که نشان گورهای جمعی را از بین ببرند».

او افزود: «من برای اجرای عدالت تلاش خواهم کرد»

دستگیری، ارعاب
رئیسی در ۳اوت جانشین حسن روحانی می‌شود که در این ماه در انتخاباتی وجه بارز آن بی‌تفاوتی رأی دهندگان نسبت به‌خاطر مشکلات اقتصادی و محدودیتهای سیاسی بود، پیروزی را به دست آورد.
رحمان آنچه که آن را «استراتژیهای عامدانه و دستکاری شده برای حذف کاندیداهای میانه‌رو و اطمینان از موفقیت یک نامزد خاص» اتخاذ شده بود می‌نامید را نکوهش کرد.
«دستگیریهایی صورت گرفت، روزنامه‌نگاران از پرسیدن سؤالات مشخص در مورد سوابق نامزد ریاست‌جمهوری آقای رئیسی بر حذر شدند و نسبت به هر مسأله‌ای که در مورد نقش و سوابق قبلی وی مطرح شد، ارعاب وجود داشت».
ایران هرگز اذعان نکرده است که اعدامهای دسته‌جمعی در زمان آیت‌الله روح الله خمینی، رهبر انقلابی که در سال ۱۹۸۸ درگذشت، صورت گرفته است.
رحمان گفت: «’مقیاس اعدامهایی که می‌شنویم حاکی از آن است که این بخشی از سیاستی است که دنبال می‌شود… بحث فقط یک نفر نبود».
او گفت که «هیچ تحقیق مناسبی» در مورد کشته شدن معترضان در نوامبر۲۰۱۹ (آبان۱۳۹۸)، خونین ترین ناآرامی‌های سیاسی از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ انجام نشده است.
وی گفت: «حتی با برآوردهای محافظه کارانه می‌توان گفت بیش از ۳۰۰نفر خودسرانه و فراقانونی کشته شدند و هیچ‌کس پاسخگو نبوده و هیچگونه غرامتی دریافت نشده است. »
«یک مصونیت سیستماتیک و گسترده‌یی از مجازات در این کشور برای نقض فاحش حقوق بشر، چه از نظر تاریخی در گذشته و چه در حال حاضر، وجود دارد.»

زندانیان