نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ادعای عضو هیئت مرگ در خصوص نقش‌اش در اعدام‌های ۶۷؛ «باید تقدیر و تشویق شوم»

22-ژوئن-2021

گروه خبری: آزادی بیان -

نفس در قفس، ۱ تیر ۱۴۰۰: ابراهیم رئیسی(عضو هیئت مرگ ۱۳۶۷)، در اولین نشست خبری خود پس از تصاحب کرسی ریاست جمهوری، از سوی خبرنگار الجزیره، در مورد نقش خود در اعدام های ۶۷، قرار گرفتن در لیست تحریم های حقوق بشری و درخواست محاکمه او از سوی برخی نهادهای حقوق بشری  از جمله عفو بین الملل مورد سوال قرار گرفت.

او در پاسخ، بدون اشاره به نقش خود در اعدام های ۶۷ مدعی شد که «به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم» بوده و «حقوق بشر، محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت ها» دنبال کرده است.

وی همچنین ضمن دفاع از موضع خود اظهار داشت که بابت این موضوع باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد!

رئیسی در بیش از چهار دهه از حیات نظام جمهوری اسلامی، در مراتب مختلف دستگاه قضایی در بسیاری از اشکال نقض حقوق بشر از جمله اعدام تا صدور احکام زندان، شکنجه و قطع دست تا سرکوب و توجیه سرکوب و نقض حقوق زنان و بهائیان و سایر جمعیت ها مسئولیت داشته است.  نقش وی به درکسوت هیئت مرگ برای شکنجه و ناپدیدسازی قهری و اعدام هزاران تن از زندانیان سیاسی تهران و کرج در گزارش جامع عفو بین الملل با استناد به شهادت زندانیان سیاسی در سال ۶۷ به روشنی اثبات شده است.

پیشتر «نفس در قفس» در گزارشی به نقش ابراهیم رئیسی معروف به «آیت الله قتل‌عام » در سرکوب بعد از انتصاب به ریاست جمهوری پرداخته است.

زندانیان