نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مصاحبه نفس در قفس با گلرخ ایرایی در مورد بیماری آرش صادقی

4-اکتبر-2019

گروه خبری: زندانیان -

«دست راست آرش از کتف تا انگشتان کاملا لمس و بی حرکت شده است»

سایت نفس در قفس: در هفته ی خیر برای دومین بار از اعزام آرش صادقی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان ممانعت به عمل آمد.
علیرغم تعیین وقت قبلی روز شنبه ۳۰ شهریور ۹۸، آرش صادقی به دستور دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام به بیمارستان محروم شد
اعزام دیگر آرش صادقی در روز ۶ مهر ماه با بهانه تراشی مسئولان زندان مبنی بر پوشیدن لباس زندان و دستبند و پابند، کنسل شد.
گلرخ ایرایی، همسر آرش صادقی که به تازگی از زندان آزاد شده، در گفتگو با گزارش‌گر «نفس در قفس» ضمن تایید این خبر تصریح کرد که آخرین اعزام همسرش در اسفند گذشته انجام گرفته است که به یک ویزیت ساده ختم شد. وی با اشاره به پیگیری ادامه روند درمان آرش صادقی بعد از آزادیشان از زندان تشریح کرد که « بعد از آزادی پیگیر اعزام آرش شدم. تاریخ اعزام را برای خرداد تعیین کردند. که انجام نشد و به تیر موکول شد. آن هم کنسل شد و قول صد در صد برای آخر شهریور دادند. آرش از داخل زندان پیگیری کرد. مدارک زندان و بهداری مشخص می کرد که زندان نوبت گرفته و قرار است اعزام انجام شود.»


این درحالی است که بعد از عمل جراحی انجام گرفته به دلیل سرطان استخوان دست راست آرش صادقی، باید شش ماه یکبار اسکن از کل بدن او انجام شود. چون احتمال بروز مجدد تومور در ناحیه ای که درگیر بوده یا در دیگر اندامها وجود دارد اما تاکنون اسکن انجام نشده است.
گلرخ ایرایی تاکید کرد اخیرا دستوری از دادستانی به زندان داده شده مبنی بر اینکه زندانیان مجددا ملزم به پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند و پابند برای اعزام هستند. ولی عدم اعزام همسرش به این دلیل نبوده ، گلرخ ایرایی گفت:« اعزام آرش کلا از سمت دادستانی کنسل شد و زندان در توضیح به آرش اعلام کرد امین وزیری (دادیار ناظر بر پرونده های سیاسی) این دستور کنسلی را داده و توضیحی هم نداد.»
به گفته گلرخ ایرایی با توجه به اینکه بعد از جراحی، آرش صادقی سریعا بدون گذراندن دوران درمان به زندان برگردانده شد وضعیت سلامت او بسیار خطرناک است .او که بعد از جراحی دوره آنتی بیوتیک درمانی را (که پزشک تجویز کرده بود و قرار بود بیست شب در زندان و در حال بستری انجام شود) نگذرانده، حالا با عفونت بیش از حد در ناحیه دست راست مواجه است.
به دلیل نبود امکانات پزشکی و عدم قبول دارو از طرف خانواده ها، آرش صادقی در زندان فقط آنتی بیوتیک خوراکی استفاده می کند و خانم ایرایی بر این تاکید کرد که مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک عوارض خود را دارد که می‌شد با بیست شب بستری از این آسیب پیشگیری کرد. این طرز درمان هم فایده ای نداشته و حالا عفونت زیاد در دست باعث شده دست راست از کتف تا انگشتان کاملا لمس و بی حرکت بشود.
وی با اشاره به خطر از کار افتادن دست آرش صادقی و وضعیت بسیار خطرناکش گفت: « طولانی شدن این وضعیت می تواند منجر به از کار افتادن دست برای همیشه بشود. بعد از عمل سریعا آرش به زندان برگردانده شد و با وجود تلاش های رفقا و عزیزان هم بندی اما به دلیل کمبود مواد غذایی و امکانات بهداشتی در زندان بدن آرش کاملا ضعیف شده و سلامت اولیه هنوز بر نگشته. در حال حاضر بیشتر از وضعیت عمومی، نگران بازگشت مجدد تومور و از کار افتادن همیشگی دست راست هستیم.»

به گفته گلرخ ایرایی بهداری زندان گوهردشت امکانات کافی جهت درمان و اورژانس را ندارد و از لحاظ بهداشتی نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد:« کلا به وضع سلامت زندانیان اهمیتی نمی دهند و در مواقع اورژانسی کار خاصی برای افراد انجام نمی شود.»
همسر آرش صادقی با ابراز نگرانی از این وضعیت ادامه داد:« بعد از آزادی و در یکی دو ملاقات اولی که با آرش داشتم هنوز انگشتانش به سختی حرکت می کرد ولی در دو سه ماه اخیر کاملا دست راست بی حرکت شده و بی حس است.»
او شرایط اعزامها برای سایر زندانیان سیاسی را هم به این توصیف کرد.
به طوری که در یک سال و نیم اخیر اعزام های این زندانیان بدون دلیل کنسل شده و یا با یک ویزیت ساده بی سرانجام رها می شود که خانم ایرایی هدف از آن را آرام کردن اعتراضات به عدم اعزام زندانیان سیاسی میداند.
گلرخ ایرایی عدم اعزام آرش صادقی در روز ۶ مهر ۹۸ را ممانعت آقای صادقی از پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند و پابند اعلام کرد و پذیرفتن این اعزام را تن دادن به اعمال فشار زندان و مسئولان زندان عنوان کردو گفت «اگر آرش این اعزام را می رفت این روند برای بقیه همبندیان هم تکرار می‌شد به همین خاطر اعزام کنسل شد»
خانم ایرایی در پایان با اشاره به یکی از همبندیان آرش که وضعیت سلامت او هم نگران کننده است گفت« در حاضر مجید اسدی هم بندی آرش نیز در شرایط وخیم جسمی قرار دارد و دیگر قادر به خوردن غذا نیست. وقتی کشورهای غربی که خود را سران دنیا می نامند! سران کشور را به رسمیت می شناسند و با برگذاری نشست های رسمی آنان را مورد حمایت خود قرار می دهند، مسئولین احساس قدرت بیشتری می کنند و با اتکا به حمایت های خارجی فشارهای داخلی بر زندانیان و فعالین سیاسی را بیشتر می کنند و جان عزیزان مان بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد»

لازم به یادآری است که پیشتر عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای ممانعت مقامات ایران از دسترسی آرش صادقی به درمان را شکنجه توصیف کرده و اعلام کرد:« رفتار مقامات ایران در مورد آرش صادقی نه تنها به طرز غیر قابل توصیفى ظالمانه است، بلکه از منظر حقوقی نوعى شکنجه محسوب می‌شود. مقامات ایرانى به طور عامدانه آرش صادقی را از مراقبت‌هاى پزشکى محروم کرده‌اند و به این ترتیب درد و عذاب او را افزایش داده و ظلم ناشى از حکم به غایت ناعادلانه او را دو چندان کرده‌اند.»
آرش صادقی دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه محبوس در زندان رجایی شهر کرج از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است که با حساب ۴ سال حبس تعلیقی قبلی، حکم او به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.

زندانیان