نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مصطفی عوض پور از اتهام انتسابی تبرئه شد

23-نوامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: مصطفی عوض پور فعال مدنی آذربایجانی از اتهام انتسابی تبرئه گردید.

 

به گزارش اویان نیوز، جواد فرخ پی رییس شعبه ۱۴ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی مصطفی عوض پور فعال مدنی آذربایجانی ساکن تبریز را از اتهام اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی تبرئه نمود.

 

پرونده این فعال آذربایجانی در شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور نقض گردیده و به شعبه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی ارجاع شده بود.

 

مصطفی عوض پور فارغ التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه آزاد تبریز و عضو سابق تشکل دانشجویی آرمان روز ۲شهریور۹۰ به همراه ۲۸ تن دیگر در منزل پدری خود در محله قوم تپه تبریز بازداشت و از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به اتهام اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی به ۱ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم گردید.

 

این فعال آذربایجانی ۱۷فروردین۸۵ توسط ماموران امنیتی در منزل پدری خود در منطقه یکه دوکان شهر تبریز بازداشت و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به اتهام عضویت در گروه پان ترکیسم و تبلیغ علیه نظام محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی چندی بعد این فعال مدنی آذربایجانی را از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه و حکم محکومیت وی را از یک سال به شش ماه حبس تعزیری کاهش داد.

 

استنادات دستگاه قضایی ایران برای صدور این احکام عضویت عوض پور در تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز و مجمع دانشگاهیان آذربایجان، داشتن استعداد خواندن و نوشتن به زبان تورکی آذربایجانی و شرکت در مراسم قلعه بابک و تجمع مقابل خلیفه گری (ارامنه) تبریز عنوان شده بود.

 

مصطفی عوض پور روز ۱۴مهر۸۹ بازداشت و جهت اجرای حکم روانه زندان تبریز شد.

 

سازمان عفو بین الملل ۱۹ ژوئن ۲۰۰۶ نیز با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت و آزار و اذیت این فعال مدنی آذربایجانی اعتراض کرده بود و خواهان آزادی وی شده است.

برچسب ها:

زندانیان